سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
دایره‌المعارف قرآن کریم غریب است

مدیرگروه دایره‌المعارف‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: حدود 10 سال است که دایره‌المعارف قرآن کریم با مدخل‌هایی به ترتیب حروف الفبا منتشر می‌شود، اما هنوز در عرصه‌های پژوهشی و علمی قرآنی به عنوان کتاب مرجع شناخته شده نیست و حتی گاهی بسیاری از متخصصان حوزه علوم قرآنی هم از انتشار چنین کتاب آگاهی ندارد!/

حجت‌الاسلام  علی خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بابیان این‌که دایره‌المعارف قرآن کریم  نخستین بار در جهان اسلام منتشر می‌شود، اظهار کرد: تحقیق، پژوهش و انتشار آن از سال 1376 در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شده‌است و حدود یکصد نفر از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی مشغول به تدوین مقالات این مجموعه‌اند. 

وی افزود: دایره‌المعارف قرآن در 30 جلد منتشر خواهد شد که تاکنون 11 جلد آن منتشر شده‌است. جلد دوازدهم آن نیز به دست چاپ سپرده شده که تا پایان سال منتشر خواهد شد. جلدهای 12 و 13 دایره‌المعارف قرآن کریم که در دست انتشارند، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده تهران رونمایی خواهند شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که دایره‌المعارف قرآن به ترتیب حروف الفبا تدوین شده، گفت: این کتاب از حرف «الف» آغاز شده‌است و تا حرف «ی» در سه هزار مدخل ادامه خواهد داشت. مدخل‌های این کتاب به حوزه‌های معارف، مفاهیم علوم قرآنی، اعلام و شخصیت‌ها اختصاص دارد و در ذیل هر مدخل، مقاله جامعی در توضیح مفاهیم آن موضوع ارایه شده‌است.

خراسانی یادآور شد: مقالات ارایه شده در مدخل‌های این دایره‌المعارف با استفاده از منابع ممتاز و منابع تفسیری و حدیثی ارایه شده‌اند و تلاش شده‌است استانداردهای بین‌المللی دایره‌المعارف از نظر نثر و نگارش در مقالات حفظ و رعایت شوند.

وی با بیان این‌که مقالات این دایره‌المعارف از نگاهی کاملا تخصصی برخوردارند، گفت: این مقالات به موضوعات فلسفه، کلام، عرفان، علوم قرآنی، معارف، مفاهیم، اخلاق، ادیان و تاریخ ادیان اختصاص دارند و به‌صورت تخصصی این موضوعات را در دسترس پژوهشگران و متخصصان قرار می‌دهند. 

مدیرگروه دایره‌المعارفهای مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان این‌که جلد 13 این دایره‌المعارف به حروف« خ- د» اختصاص دارد، اظهار کرد: از مهم‌ترین موضوعات جلد سیزدهم، موضوع خاورشناسان و قرآن است که فعالیت‌های قرآن‌پژوهی خاورشناسان را بررسی می‌کند.

وی افزود: موضوعاتی مانند«خصایص‌النبی»، «خمس»، «خواص‌ قرآن»، «خورشید»، «خیبر»، «دادخواهی» و «دارالسلام» با رویکرد پژوهشی در این دایره‌المعارف در قالب مقاله ارایه شده‌اند. با توجه به این‌که این دایره‌المعارف اطلاعات جامعی را در موضوعات مختلف ارایه می‌دهد، می‌تواند منبع خوبی برای مطالعه پژوهشگران و محققان رشته‌های قرآنی و حتی دیگر رشته‌ها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط