شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
باید از انتشار  کتاب‌های‌ موسیقی حمایت‌کرد

مجید وطنیان، مدیر نشر نای و نی گفت: هر چند وظیفه نظارت بر کتاب‌های موسیقی به عهده وزارت ارشاد است، اما لازم است که ما ناشران موسیقی از نظر صحت، دقت و نیاز مخاطبان بر محتوای کتاب‌های موسیقی نظارت کنیم. البته لازم است خانه موسیقی نیز در این باره به ناشران مشورت دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وطنیان گفت: بسیاری از ناشران کتاب‌های موسیقی فاقد تخصص هستند. این افراد بی آن‌که از محتوای کتاب‌های موسیقی سر در آورند، در این حوزه کتاب منتشر می‌کنند.
 
وطنیان که فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر است، عنوان کرد: من به‌ عنوان ناشر موسیقی بر محتوای کتاب‌ها از نظر صحت، دقت و نیاز مخاطبان نظارت دارم و اگر در زمینه‌ای تخصص‌ نداشته باشم، حتما به کارشناس دیگری مراجعه می‌کنم. 

وی گفت: برای سر و سامان دادن به وضع آشفته کتاب‌های موسیقی بعضی مراکز مانند خانه موسیقی می‌توانند به ناشران کمک کنند و نقش سودمندی در‌این‌باره داشته باشند، اما متاسفانه فعالیت‌های این خانه تا به امروز جنبه تشریفاتی پیدا کرده‌است.
 این ناشر موسیقی همچنین با یادآوری مسوولیت سایر سازمان‌ها مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌ها گفت: اداره ارشاد یا سازمان‌های دیگر تا کنون ما را در خریدن کتاب‌ها یاری نکرده‌اند؛ ‌در حالی که اغلب کتابخانه‌های‌ شهرستان‌ها فاقد کتاب‌هایی در حوزه موسیقی‌اند. موسیقی یک علم است که باید از طریق کتاب ترویج، معرفی و شناخته شود.
 
وطنیان گفت: طبق تحقیقی که انجام دادم، اکنون وضع، کیفیت، محتوا و تعداد عنوان کتاب‌های موسیقی در شهرستان‌هایی مانند اهواز، کرمانشاه، بوشهر و چند شهرستان‌ دیگر اسفبار است. این شهرستان‌ها نیازمند به حمایت دارند.

به گفته وی، «روند پخش و توزیع کتاب» هم یکی دیگر از مشکلات مربوط به کتاب‌های موسیقی است که نیاز به برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت جدی دارد. 

مدیر نشر نای و نی اظهار کرد: اکنون هر فردی که بخواهد می‌تواند یک دفتر پخش و توزیع کتاب تاسیس کند و به کسب و کار در این زمینه مشغول شود، اما پخش کتاب یک موضوع تخصصی است. همان‌طور که ناشر برای فعالیت خود  به تخصص و پروانه کار نیاز دارد، پخش کننده کتاب هم باید دارای تخصص و پروانه کار باشد.
 
مولف کتاب «صد درس دف» به اهمیت نیاز سنجی در بازار کتاب موسیقی اشاره کرد و گفت: وقتی وارد کار نشر شدم، خیلی زود به سراغ کتاب‌های معروفی که تاکنون ترجمه نشده‌ بودند، رفتم. این موضوع باعث شد در کارم موفق شوم و کتاب‌هایم مورد توجه علاقه‌مندان رشته موسیقی قرار بگیرد.
 
وطنیان گفت: متاسفانه در کشور ما علم موسیقی با نوازندگی یکسان شمرده می‌شود. شاید به‌ همین دلیل باشد که حتی بسیاری از معلمان خوب موسیقی هم به تازه‌های نشر کتاب‌های موسیقی توجهی نمی‌کنند. 

وی افزود: بسیاری از معلمان موسیقی اطلاعات خودشان را ‌روزآمد نمی‌کنند. آن‌ها هنوز همان کتاب‌های 40 سال پیش را درس می‌دهند.
 
این فعال فرهنگی گفت: در کشورمان استادانی نظیر مصطفی‌کمال پورتراب که مترجم، معلم، نوازنده و مولف کتاب موسیقی و همیشه مشغول نوآوری هستند، خیلی کم داریم. این قبیل استادان هر یکصد سال یک‌بار تکرار می‌شوند. لازم است  معلمان موسیقی از راه و روش این استادان درس‌های لازم را بیاموزند. 

مجيد وطنيان متولد شهرستان بجنورد و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر است. از این ناشر تاکنون کتاب‌هایی مانند «صد درس دف» و «نی‌نوازی» از سوی نشر نای و نی به چاپ رسیده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط