شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
اشکوری عملکرد آقابزرگ تهرانی را به اوج رساند

در آیین بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله حسینی اشکوری علاوه بر رونمایی از کتاب «جشن‌نامه استاد سیداحمد حسینی اشکوری» افراد برجسته حوزه دین و اندیشه از تلاش‌های این استاد سخن گفتند. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تجلیل از مقام این عالم بزرگ وی را ادامه دهنده راه مشاهیری چون آقا بزرگ تهرانی دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این آیین به همت موسسه خانه کتاب عصر امروز (11 آبان‌ماه) با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و اهالی فضل و علم از جمله استاد سیداحمد حسینی اشکوری، آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی و حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان و جمعی از علاقه‌مندان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با برشمردن ویژگی‌های بارز استاد حسینی اشکوری از جمله شخصیت خودساخته، پشتکار و دوری از پراکنده‌کاری بیان کرد: وی ادامه‌دهنده راه مرحوم آقابزرگ تهرانی است. رویکرد آقابزرگ تهرانی در این مسیر با نگاه هویتی به مذهب شیعه، به جریان مستمر تاریخی آن توجه داشته است.

وی افزود: اشکوری با گذشتگانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، تفاوت‌ها و تمایزهایی دارد و در راه تکامل این مسیر نقش‌های ویژه‌ای و متمایزی مانند حضور میدانی وسیع در کتابخانه‌های دنیا، ورود به فهرست‌نویسی، ورود مستقیم به احیای میراث اسلامی و پل ارتباطی و تماس جدی دیپلماسی فرهنگی ایران با کشورهای دیگر داشته است.

علی شجاعی صائین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در این مراسم با بیان این‌که «کمیت و کیفیت آثار منحصر به فرد استاد حسینی اشکوری یکی از دلایلی بود که ما را بر آن داشت تا از وی دعوت به عمل آوریم» اظهار کرد: این عالم بزرگ علاوه بر آثار تالیفی و ترجمه در حوزه تصحیح و فهرست‌نگاری نیز سرآمدند، به طوری‌که کتاب‌های وی الگویی برای پژوهشگران حوزه دین به شمار می‌آیند.

بخش دیگر این مراسم به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد اختصاص یافت. وی با اشاره به جایگاه علامه سیداحمد اشکوری به عنوان فرهنگ‌بان و فرهنگ‌گستر ایران، گفت: تردیدی نیست که ملت‌ها و اقوام با میراث مکتوب‌ ارزشمندن‌شان شناخته می‌شوند. امروز فهرست‌نگاری مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی از افتخارات بزرگ شیعه به شمار می‌آید و اینک حسینی اشکوری فهرست‌نگاری، زیست‌نامه‌نویسی و بازسازی میراث کهن و آثار شیعه را به اوج رسانده است.

وی ادامه داد: انجام چنین اقدامات طاقت‌فرسایی اخلاص می‌خواهد و محققان برای تحقق اهداف‌شان در کنار خودسوزی به خودسازی می‌رسند و در روایات ما آمده «مومن کسی است که کم بهره می‌گیرد و بسیار بهره می‌رساند.» این روایت مصداق فعالیت سیداحمد حسینی اشکوری در حوزه تصحیح و فهرست‌نگاری است.

در ادامه احمد مسجد جامعی، رییس شورای اسلامی شهر تهران و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره این عالم بزرگ شیعی عنوان کرد: حوزه نسخ خطی دربرگیرنده علوم دینی، ریاضیات، نجوم، علوم انسانی و علوم زیستی می‌شود و گنجینه عظیمی از آیین و فرهنگ به شمار می‌آید. استاد حسینی اشکوری نیز با ورود به این عرصه ساحت‌ها و چهره‌های مغفول مانده را به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: استاد حسینی اشکوری در سفر به نقاط مختلف دنیا و بررسی نسخ خطی کتابخانه‌های ایران و جهان دریچه جدیدی را برای گفت‌وگو باز کرده است. ویژگی اصلی کار این عالم بزرگ، پرداختن به نسخ خطی عربی کتابخانه‌هاست. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که ویژگی شخصیت حسینی اشکوری در نگرش و بیان، روح خدمت و خدمتگزاری به آستان علم و اهل بیت(ع) به دور از خواسته‌های دنیوی است، گفت: احتمالا کتابی برای به تصویر کشیدن زحمات این عالم بزرگ در فهرست‌نگاری نسخ خطی عربی کتابخانه‌های ایران و جهان تحریر خواهم کرد.

در بخش دیگر این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، استادیار دانشگاه تهران و مولف کتاب جشن‌نامه استاد سیداحمدی حسینی اشکوری، عنوان کرد: آمدن استاد اشکوری از شهر نجف به شهر قم روح تازه‌ای به تحقیق و پژوهش دمید. شهر قم از گذشته مورد توجه اهالی فرهنگ و دین بوده است. در دوران معاصر نیز با افتتاح حوزه علمیه قم پژوهشگران سراسر ایران و جهان در احیای این شهر مذهبی موثر بوده‌اند.

در بخش دیگری از مراسم، سیدعبدالله انوار، از مترجمان و پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران، با بیان این‌که «کتاب یعنی تاریخ بشری و اگر کتاب نباشد بشر تاریخ ندارد» گفت: کتاب باید حافظ داشته باشد و انجام این مسوولیت با کتابخوانی پدید می‌آید. فرهیختگانی که با کتاب آشنا می‌شوند، با عرضه کردن آن، علم اجمالی را به خواننده ارایه می‌دهند. مخاطب نیز با علاقه‌مند شدن به موضوع، خودش به دنبال برطرف کردن نیاز می‌روند.

در پایان آیت‌الله سیداحمد حسینی اشکوری با بیان خاطره‌ای از دوران جوانی خویش، به نوجوانان و نوجوانان توصیه‌ای کرد و گفت: افرادی که زیاد کار می‌کنند، علاوه بر توفیق خداوند، توانسته‌اند از فرصت‌ها، نظم و ترتیب در زندگی و همچنین دوری از چشم‌داشت‌های مادی برای رسیدن به موفقیت بهره ببرند. 

سيداحمد حسيني اشكوري در شب ۱۳ ربيع الاول سال ۱۳۵۰ هجري قمري مطابق با ۱۳۱۰ شمسي در نجف اشرف متولد شد. پدرش در 9 سالگي وی را به مكتب فرستاد و آغاز تحصيلات حوزوي از همان سال‌ها در ابتدا نزد پدر آغاز شد و سپس نزد استادان برجسته آن دوران مانند علامه طباطبايي،‌ مرحوم آیت‌الله فاضل لنكراني و مرحوم آيت‌الله سيد ابوالقاسم خويي ادامه پیدا کرد. وي از برجسته‌ترين نسخه‌شناسان دوران معاصر است كه بيش از 74 عنوان كتاب را در زمينه تصحيح نسخه‌های تاليف كرده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها