سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
پرداختن به اندیشه علمای حلّه نقطه قوت کتابم است

امین حسین‌پوری، صاحب اثر برگزیده بخش علوم روایی در جایزه گام اول گفت: محتوای کتاب «اندیشه‌شناسی محدثان حلّه» به شناسایی اندیشه علمای حلّه و فقهای شیعه در قرن‌های ششم تا هشتم هجری قمری می‌پردازد. به نظر می‌رسد پرداختن به اندیشه این گروه از علما که در آثار نویسندگان کمتر به آن‌ها توجه شده از نقاط قوت کتابم باشد.-

 مولف کتاب «اندیشه‌شناسی محدثان حلّه» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: پیش از این برخی مولفان کتاب‌هایی را درباره محدثان معروف مانند علامه حلی و ابن ادریس نوشته بودند اما به اندیشه‌های افرادی مانند سید بن طاووس توجه لازم نشده بود. من کوشیده‌ام این اثر را بر اساس سه محور  اندیشه حدیثی علمای حوزه حلّه، ‌بررسی تحلیلی اندیشه محدثان و نگاهی نسبتا تفصیلی به قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها در دوران قدیم تا عصر معاصر بنویسم.

وی افزود: آخرین محور این اثر  نگاهی نسبتا تفصیلی به قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها در دوران قدیم تا عصر معاصر است و به نقد و تحلیل بزرگان حوزه علوم حدیث اختصاص دارد. این سه محور در کتاب «اندیشه‌شناسی محدثان حلّه» در قالب هشت فصل تبیین شده‌اند.

حسین‌پوری گفت: دانشجویان رشته‌های حدیث و فقه شیعه و طلاب محقق در رشته‌های مقایسه تطبیقی و اندیشه فقهای شیعه، مخاطبان خاص این کتاب‌اند. همچنین طلاب و دانشجویان رشته علوم حدیث، مخاطب عام کتاب «اندیشه‌شناسی محدثان حلّه» را تشکیل می‌دهند.

وی با قدردانی برگزار کنندگان جایزه گام اول، پیشنهادی برای برپایی هرچه بهتر این جایزه ارایه و بیان کرد: اگر مسوولان برگزاری تعداد آثار انتخاب شده این جایزه را افزایش دهند، مولفان بیشتری در حوزه‌های مختلف به تولید علم همت می‌گمارند، زیرا بسیاری از محققان و مولفان گمنام در کتاب‌هایشان حرفی برای گفتن دارند و اگر در این محافل شناخته شوند، تشویق بزرگی برای آنان در حوزه پژوهش و بسط علوم به شمار می‌آید.

حسین‌پوری یادآور شد: همان‌گونه که از نام این‌ جشنواره برمی‌آید، جایزه گام اول می‌کوشد چهره‌هایی را که اسم‌ و رسم‌دار نیستند، به عرصه فرهنگ معرفی کند که این کار پسندیده‌ای است.

این طلبه سطح هفتم، درباره جایزه گام اول گفت: این جایزه برای مولفان نوقلم مشوق خوبی محسوب می‌شود اما اگر برای هدایت این افراد در عرصه‌های تخصصی نگارش تمهیداتی هم اندیشیده شود تا آنان در این راه به درستی گام بردارند، به نظرم اقدامی کمتر از برپایی جایزه گام اول نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط