سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
انتشار نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن

کتابی «نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن» به‌زودی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود.-

دکتر ابراهیم علیپور، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از انتشار کتاب «نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی این پژوهشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این اثر سومین کتاب از مجموعه منشوراتی است که در حوزه فلسفه ذهن ارایه می‌شود. «نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن» با هدف بررسی موضوعات درباره کارکردگرایی در فلسفه ذهن از سوی یاسر پوراسماعیل از منابع لاتین به فارسی برگردانده شده است.
 
این محقق افزود:‌ کارکردگرایی اساسا از  نظریات فلسفه ذهن محسوب می‌شود که طی آن حالات ذهنی به مثابه امور کارکردی قلمداد می‌شوند و می‌توانند با حالات مغزی تحقق یابند.

دکتر علیپور اظهار کرد: نخستین کتاب این مجموعه به نظریه‌های دوگانه‌انگاری و رفتارگرایی، دومین اثر به نظریه این‌همانی ذهن و مغز، کتاب سوم که همین مجلد است، به کارکردگرایی فلسفه ذهن اختصاص دارد و در جلد چهارم که در آینده‌ای نزدیک مراحل پایانی مربوط به نشر آن صورت می‌‌پذیرد، نظریه مادی‌انگاری حذف بررسی می‌شود.

وی در پایان گفت: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی 17 اثر جدید در حوزه فلسفه دارد که اکنون در مرحله ارزیابی کارشناسان به سر می‌برند.

فلسفه ذهن از شاخه‌های روش فلسفه تحلیلی است که ماهیت ذهن، رویدادهای ذهنی، کارکردهای ذهنی و خودآگاهی را بررسی فلسفی می‌کند. سرشت رابطه این امور با بدن فیزیکی که به مساله ذهن و بدن (نفس و بدن) معروف است نیز از مهم‌ترین مسایل فلسفه ذهن محسوب می‌شود. البته رویکردهای قاره‌ای نیز به این شاخه فلسفی وجود دارد مانند پدیدارشناسی هگل. در عصر حاضر «مک کلمراک» با رویکرد فلسفه قاره‌ای هایدگر که همان رهیافت پدیدارشناختی-اگزیستنسیالیستی است، فلسفه ذهن را بررسی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط