چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
ضرورت تولید محتوا در حوزه ادبیات مقاومت

خدایار ابراهیمی، عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: اغلب آثار این جشنواره در قالب اثر گردآوری‌شده به دبیرخانه ارسال شده‌اند. بنابراین، شایسته است نویسندگان خودشان در حوزه مقاومت دست به قلم شوند، تحلیل و تولید محتوا کنند.-

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: چون ادبیات مقاومت و جنگ نرم برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی هستند و  رویکردی جدید در حوزه نویسندگی به شمار می‌آیند، هنوز نویسندگان نتوانسته‌اند به شاخص‌های اصلی این حوزه بپردازند اما آثار این دوره از جشنواره شهید آوینی در مقایسه با دوره قبل، هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی با جهش قابل توجهی مواجه شده‌اند.

وی با بیان این‌که در این دوره از جشنواره شاهد تنوع موضوعی در حوزه مقاومت بودیم، گفت: آثاری که این دوره به دبیرخانه ارسال شده‌اند به صورت دقیق‌تر و عمیق‌تر به ادبیات مقاومت پرداخته‌اند اما به دلیل این‌که این جشنواره نوپاست و مباحث آن عقبه‌ زیادی ندارند نباید خیلی انتظار  داشته باشیم، اما امیدوارم با ترویج فرهنگ ادبیات مقاومت در آینده نزدیک شاهد تولید آثار بهتر باشیم.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) در پاسخ به این سوال که «برگزاری جشنواره‌های ادبی متعدد چه نقشی در ارتقای محتوای آثار ایفا می‌کنند؟» اظهار کرد: هر کتابی که نوشته می‌شود هدفی را دنبال می‌کند. بنابراین، برای رسیدن به آن هدف باید ساختار و چارچوبی تدوین شود تا مخاطبان را به پیام اصلی خود برساند. در اغلب موارد شاهد این پدیده در کتاب‌ها هستیم. جشنواره‌هایی مانند جشنواره ادبی شهید آوینی می‌توانند زمینه بررسی آثار و تعیین نقاط قوت و ضعف نویسندگان را فراهم کنند تا بتوان در آینده با رفع نقاط ضعف و پرورش نقاط قوت شاهد آثار فاخر در حوزه‌های مختلف بود.

ابراهیمی در این باره که «نویسندگان حوزه مقاومت چگونه می‌توانند دست به تولید آثار برجسته بزنند؟» گفت: نویسندگان این حوزه باید به بحث روش‌شناسی توجه کنند. همچنین ساختار کتاب را به‌گونه‌ای تدوین کنند که با موضوع مورد بحث متناسب باشد. آن‌ها می‌توانند به جای استفاده از منابع متعدد و تولید اثر گردآوری شده، به تولید محتوای جدید اقدام کنند.

وی ادامه داد: در جنگ نرم همواره پای یک دشمن در میان است. بنابراین، نویسنده‌ها باید برای ارایه آثار فاخر در این حوزه دشمن را با توجه به موضوع مورد نگارش خود به‌خوبی بشناسند و بدانند که دشمن در این موضوع چه نقشی ایفا می‌کند و چه آینده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. تنها در این صورت است که می‌توان شاهد تولید و انتشار کتاب‌هایی بود که کارکردهای دشمن را به مخاطبان می‌شناسانند و راهکارهای خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن را به جامعه ارایه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط