شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
موفقیت جشنواره به بررسی آثار چاپخانه در طول یک‌سال بستگی دارد

میثم حمشت‌خواه، مدیر عامل انجمن حمایت از صنعت چاپ با اشاره به برگزاری مسابقات چاپی اظهار کرد: اگر مسوولان می‌خواهند در جشنواره موفق باشند باید کیفیت آثار یک چاپخانه را در طول سال بررسی کنند، زیرا در این صورت واحدهای چاپی برای تولید آثار بهتر ترغیب می‌شوند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره صنعت چاپ، حشمت‌خواه برگزاری جشنواره صنعت چاپ را به شرط داشتن اهداف مشخص و روشن، مثبت و تاثیرگذار ارزیابی کرد و اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، جشنواره ملی صنعت چاپ به صرف برگزاری یک رویداد، اجرا شده است، درحالی که لازمه پیشرفت آن و همچنین صنعت چاپ، داشتن یک هدف واقعی و مشخص و سپس پیگیری اهداف تعیین شده است.

این کارشناس، صنعت چاپ را صنعتی مظلوم دانست و گفت: متاسفانه به این صنعت تنها از بعد فرهنگی نگاه می‌شود و آن را خلاصه در انتشار کتاب و روزنامه می‌دانند در حالی که این حوزه یک تکنولوژی کمک کننده به همه حوزه‌ها و صنایع است.

وی ادامه داد: اگر به بسته‌بندی و چاپ تبلیغات، توجه نشود، نمی‌توان در هیچ حوزه‌ای وارد عرصه رقابت شد. البته ارتقای کیفیت چاپ، بسته‌بندی و تبلیغات در کنار کاهش قیمت‌های اولیه می‌تواند ما را در بازارهای جهانی موفق کند.

حشمت‌خواه با بیان این‌که چاپ پوستر و تبلیغات را با سایر آثار چاپی نمی‌توان در یک چارچوب تعریف و بررسی کرد، گفت: یکی دیگر از مشکلات امروز ما نبود برنامه‌ریزی برای ورود دستگاه‌های چاپی به کشور است زیرا این دستگاه‌ها بدون توجه به ابعاد دیگر چون خدمات پس از فروش و تعمیرات وارد کشور می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات چاپی اظهار کرد: معمولا آثار با کیفیت بیشتر در این مسابقات انتخاب می‌شوند اما این که معیار انتخاب آثار برتر تا چه اندازه در ارتقای کیفیت کار چاپخانه‌ها موثر است، مورد توجه نیست. این مساله به اعتقاد من باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا متاسفانه در کشور ما و در میان واحدهای چاپی قیمت حرف اول را می‌زند در حالی که جشنواره باید واحدها را به تولید کارهای با قیمت پایین و کیفیت بالا سوق دهد.

مدیر عامل انجمن حمایت از صنعت چاپ به مسوولان برگزاری جشنواره پیشنهاد داد: به نظر من اگر مسوولان می‌خواهند در جشنواره موفق باشند باید کیفیت آثار یک چاپخانه را در طول سال بررسی کنند زیرا در این صورت واحدهای چاپی برای تولید آثار بهتر ترغیب می‌شوند و این طور نخواهد بود که تنها برای حضور در جشنواره یک کار با کیفیت ارایه کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنعت چاپ است اما غیرمنطقی است که ما بودجه چاپ را تنها از این مرکز بخواهیم زیرا به اعتقاد من باید وزارتخانه‌های مرتبط دیگر چون وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و به کمک وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی بیایند.

حشمت‌خواه در پایان اظهار امیدواری کرد که با تصمیمات شورای سیاستگذاری جشنواره ملی صنعت چاپ در آینده شاهد ارایه راهکارهایی منطقی و اساسی برای برطرف‌شدن مشکلات این صنعت باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها