یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
انتشار نخستین کتاب آموزشی منطق ربط به زبان فارسی

دکتر اسدالله فلاحی،‌ عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،‌ از انتشار جدیدترین اثرش با عنوان منطق ربط خبر داد و این کتاب را نخستین اثر آموزشی به زبان فارسی در حوزه منطق ربط معرفی کرد.

فلاحی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به شاکله و موضوعات مورد بحث در منطق ربط گفت: این حوزه دانش‌ بررسی استدلال‌هایی محسوب می‌شود که میان مقدم و تالی آن‌ها ارتباط معنایی وجود دارد.
 
وی با اشاره به تفاوت منطق ربط با دیگر منطق‌ها گفت:‌ در منطق‌های دیگر، استدلال معتبر تنها صدق را  آن هم در  صورت وجود نگه‌می‌دارد. در این صورت اگر مقدمات صادق بودند، نتیجه نیز صادق است اما اگر چنین نبود نتیجه ممکن است هرچیزی باشد اما منطق ربط علاوه بر صدق نگاهداری، ارتباط میان مقدم و تالی را حفظ می‌کند و در صورت کاذب بودن به آن‌ها، اجازه گرفتن هر نتیجه‌ای را نمی‌دهد.

وی در ادامه از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «آشنایی با منطق ربط» خبر داد و اظهار کرد: این اثر در واقع، در قالب یک طرح پژوهشی در موسسه با عنوان «منطق ربط: دستگاه استنتاجی، دلالت‌شناسی و کاربردها» شکل گرفت و می‌توانم بگویم نخستین کتاب است که با رویکرد آموزشی در حوزه منطق ربط به زبان فارسی منتشر شده است.

فلاحی با اشاره به محتوا و فصل‌های ارایه شده در این اثر گفت: این تالیف چند بخش دارد که هر یک از آن‌ها نیز به‌تنهایی دارای فصول مختلفی است که از این میان می‌‌توان به روش استنتاج طبیعی در سه فصل، روش اصل موضوعی در یک فصل، سمانتیک‌های چندارزشی در چهار فصل، فراقضایا در یک فصل اشاره کرد. در پایان کتاب هم بخشی با عنوان کاربردها در منطق سینوی ارایه شده است.
 
 کتاب منطق ربط ‌نوشته اسدالله فلاحی با شمارگان 1000 نسخه،‌ به بهای 140 هزار ریال از سوی انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط