دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
دایره‌المعارف قرآنی در حوزه سیاست به چاپ رسید

کتاب «سیمای سیاست در قرآن‌ کریم» دایره‌المعارف قرآنی در حوزه سیاست به شمار می‌رود که با نگاهی جامع و تخصصی به مبحث سیاست در قرآن پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب سیمای سیاست در قرآن‌ کریم بر اساس تفسیر نور به قلم مهدی نادری در سه فصل به خطوط کلی حاکم بر سیاست اسلامی، سیاست داخلی و سیاست خارجی و روابط بین‌الملل با نگاهی تخصصی به آیات سیاسی قرآن پرداخته است. 

کتاب تفسیر نور اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی تفسیری کاربردی برگرفته از بیست تفسیر معتبر شیعه و سنی است و کتاب سیمای سیاست در قرآن نیز بر اساس تفسیر نور به موضوع سیاست می‌پردازد. 

از بخش‌های گوناگون این کتاب برمی‌آید که نویسنده قصد داشته است تا سیاست قرآنی را در جامعه کاربردی کند. یکی از راهکارهای رسیدن به زندگی قرآنی، کاربردی کردن مسایل قرآن در جامعه است و این کتاب با نگاهی کاربردی به تفکیک موضوعی قرآن کریم پرداخته و با نگاهی تخصصی سیاست را در جهت بومی‌سازی فرهنگ قرآنی بررسی کرده است.

به عقیده نویسنده کتاب «موضوع سبک زندگی قرآنی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در جامعه ما با استقبال فراوانی مواجه شده است. این نوع نگاه تخصصی به آیات قرآن می‌تواند گام مهمی برای اشاعه سبک زندگی قرآنی در جامعه باشد. اشاعه فرهنگ قرآنی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی تبلیغی برای ترویج زندگی اسلامی است.
ﻗﺮآن ﮐﻪ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اﻧﺤﺮاف و ﺗﺤﺮﯾﻒ ﻣﺼﻮﻧﯿﺖ دارد، ﮐﺘﺎب ﺟـﺎﻣﻌﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﺗﻤﺎم اﺑﻌﺎد زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻧﻈﺮ دارد. در ﻗـﺮآن ﺻـﺪﻫﺎ آﯾـﻪ ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﯿﺎﺳﯽ بیان شده است. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﭘﯿﺪاﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﯿﺎﺳـﺖ در ﻗـﺮآن ﺑـﺮای ﺑـﻪ ﭘﺎداﺷـﺘﻦ ﻋﺪاﻟﺖ در ﺳﺎﯾﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺧﺪاوﻧﺪ و اﻧﺒﯿﺎی اﻟﻬﯽ، ﺑﺎ ﺗﻮﮐﻞ ﺑﺮ او  و ﺣﻤﺎﯾﺖﻫﺎی ﻏﯿﺒﯽ مطرح شده است.»

فلسفه اصلی این اثر معرفی ظرفیت‌ معارف سیاسی قرآن ‌کریم با فهرست کردن آیات سیاسی و انتقال پیام‌های سیاسی مرتبط است تا بتواند از آیات قران مهجوریت‌زدایی و  سیاست را به زبان قرآن در جامعه امروز کاربردی کند.

کتاب «سیمای سیاست در قرآن‌کریم» بر اساس تفسیر نور حجت‌الاسلام  والمسلمین محسن قرائتی به قلم مهدی نادری برای نخستین بار با شمارگان سه هزار نسخه، در 272 صفحه و به بهای 80 هزار ریال از سوی مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط