شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
کمک به رونق کتاب‌های قرآنی با ساماندهی شبکه توزیع

مدیر مسوول نشر بهاران و بنیاد خیریه ‌الزهرا(س) با اشاره به ضعف شدید شبکه توزیع کتاب در کشور، خواستار خریداری و توزیع کتاب‌های قرآنی با نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این ناشران شد.-

احمد شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: نبود شبکه‌ای سامان یافته برای توزیع کتاب‌، از دغدغه‌های مهم ناشران این حوزه به شمار می‌رود و اگر کتاب‌های قرآنی با نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران خریداری و توزیع شود، یکی از عمده‌ترین مشکلات این ناشران که فروش کتاب‌های قرآنی است، حل خواهد شد. چنین اهتمامی از سوی این وزارتخانه با معلوم کردن نیازهای قرآنی جامعه، منجر می‌شود تا محصولات قرآنی در شمارگان بالا طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده در سطح کشور توزیع و تبلیغ شوند.

وی نوسانات بازار کاغذ را عمده مشکل کم رونقی و فعالیت اندک ناشران قرآنی دانست و گفت: بالا رفتن هزینه چاپ و افزایش سایر هزینه‌های مربوط به چاپ‌ و نشر، عواملی‌اند که منجر به کندی، رکود و گاهی توقف نشر می‌شود، چرا که تامین معیشت در زندگی هر ناشری یک اصل است که اگر آسیب ببیند، در تمام شئون او اثرگذار خواهد بود.

مدیر مسوول نشر بهاران با اشاره به این‌که یکی مسایل مه این حوزه توجه به نیاز مخاطبان است و این پرسش مطرح می‌شود که چرا به اندازه کافی به نیاز مخاطبان توجه نمی‌شود، نیازسنجی ناشران قرآن را برای پی‌بردن به نیاز مخاطبان در رونق بازار فروش كتاب‌های قرآني موثر دانست و اظهار کرد: این نیازسنجی نيازمند ارتباط پيوسته با منابع موثق و مطمئن اطلاعاتی است، منابعی که به صورت شبكه‌ای در كل كشور فعالیت کنند و اطلاعات لازم را درباره نيازهای قرآنی در اختيار ناشران قرار دهند.

وی ادامه داد: راه ديگر این است که ناشر بر اساس تجارب دوران فعاليت قرآنی و به ميزان ارتباطاتی كه با نهادهای قرآنی كشور دارد و بخشی هم بر اساس حدس و گمان و احتمالات، به نيازهای قرآنی جامعه پاسخ ‌دهد. اکنون اغلب ناشران در توليدات محصولات قرآنی، شکل كم‌رنگی از این روش را در نظر می‌گیرند.

شریف‌زاده کمبود محصولات قرآنی در حوزه کودک ‌و نوجوان را از آسیب‌های حوزه نشر معارف قرآنی دانست و یادآور شد: به نظر مي‌رسد در زمينه‌ تولید محصولات قرآنی مكتوب و نرم‌افزاری حوزه كودك و نوجوان و حتی جوان كمبود اساسي داریم. با توجه به این‌که گروه سنی کودک و نوجوان از مخاطبان مهم ما به شمار می‌آیند، باید در نظر داشت تا محصولات قابل توجهی برای این گروه سنی تولید شود.

این ناشر قرآنی در پاسخ به این سوال که «چرا بسیاری از ناشران قرآنی تنها اقدام به چاپ قرآن و ادعیه می‌کنند؟» گفت: با توجه به شرایط اقتصادی بازار نشر یک ناشر قدرت ریسک برای انتشار کتاب‌های قرآنی فاقد مخاطب مشخص را ندارد و در نتیجه، از انتشار این نوع کتاب‌ها اجتناب و تنها به انتشار قرآن و ادعیه اکتفا می‌کند، چرا که اطمینان دارد مردم مسلمان در هر شرایطی قرآن و ادعیه را خریداری خواهند کرد اما فروش کتاب‌های قرآنی که با مفهوم قرآنی و به ویژه برای نخستین‌بار منتشر می‌شوند، ریسک بالایی دارد. 

وی یادآور شد: وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در راه ترویج معارف قرآنی رسالت ویژه‌ای را به عهده دارد. به نظر من، برگزاری جلساتی برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در كل كشور و رسيدگي به مشكلات عديده‌ ناشران قرآني با رصد كردن مشكلات و همچنین در نظر گرفتن حمايت‌های قاطع و سنجيده‌ از ناشران، می‌تواند گام مهمی در راه حمایت از افرادی باشد که عاشقانه و خاضعانه مشتاق نشر فرهنگ قرآن در سطح جامعه و حتی فراتر از مرزهایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها