چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
زندگی منهای سبک زندگی قرآنی معنایی ندارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف، قرآن کریم قرآن را معجزه‌ای برای همه انسان‌هایی دانست که زندگی را دوست دارند و از فنا و نیستی گریزانند. وی گفت: زندگی برای همه انسان‌ها بدون این کتاب آسمانی و سبک زندگی قرآنی معنایی ندارد.-

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر محمد اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دین را برنامه‌ای تدوین شده از سوی خداوند برای انسان دانست و گفت: دین در یک کلمه و عبارت مجموعه‌ای است از اصول، قوانین، برنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که در راستای رشد، تکامل و تعالی زندگی انسان از سوی خداوند سبحان طراحی، تنظیم و به انسان ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «واژه سبک زندگی واژه‌ای غربی است یا اسلامی؟» گفت: مقوله سبک زندگی یک عبارت کاملا قرآنی است و ریشه‌ای عمیق در آیات قرآن دارد. خداوند در قرآن بارها تاکید فرموده که پیامبر‌(ص) را اسوه و الگو خود قرار دهید. بنابراین، این تبعیت نشان از هدایت انسان‌ها به سوی زندگی قرآنی با تاکید قرآن است. 

وی دستیابی به سبک زندگی قرآنی را از اهداف مسلمانان حقیقی دانست و اظهار کرد: یکی از مهارت‌های زندگی و دستیابی به سبک‌ زندگی قرآنی و اسلامی تقویت بینش، جهان بینی و بصیرت انسان‌ها است که از طریق بصیرت افزایی دینی امکان‌پذیر است. افزایش بصیرت دینی کمک می‌کند تا افراد در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی و سیاسی به سبک زندگی دینی دست پیدا کنند. 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اکبری شناخت دین را عامل مهمی در دستیابی به سبک زندگی قرآنی دانست و گفت: شناخت دین در واقع، شناخت عمیق و کامل از این جهان و جهان ماورایی است و عامل تعیین‌کننده‌ای در دستیابی به مهارت سبک زندگی قرآنی و دینی است. یکی از فلسفه‌های بعثت پیامبران الهی این بوده است که مردم را با دین آشنا کنند و بصیرت و جهان‌بینی مردم را بالا ببرند. انسان پس از شناخت کامل دین خود به سمت دین و برنامه‌های دینی تمایل پیدا می‌کند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شناخت و معرفی الگوهای دینی را عامل مهمی در ترویج سبک زندگی قرآنی دانست و گفت: عامل مهم و تعیین‌کننده دیگر در کسب مهارت سبک زندگی قرآنی، شناخت و معرفی الگوها و اسوه‌های دینی و دینداری است. با توجه به این که سبک زندگی قرآنی در همه ابعاد زندگی اسوه‌ها و الگوهای دینی متبلور و ملموس است، معرفی این چهر‌ه‌ها می‌تواند گام مهمی در ترویج این نوع زندگی در جامعه باشد. فطرت انسان نیاز دارد تا آگاهی پیدا کند و بداند پیش از او چه انسان‌هایی توانسته‌اند به کمک برنامه‌ و روشی که از سوی خداوند سبحان بر او ابلاغ شده است، به قله‌های رفیع انسانیت دست پیدا کنند و موانع پیش روی خود را پشت سر بگذارند. بنابراین، معرفی الگو سبب می‌شود راه زندگی برای انسان هموار‌تر و تحمل سختی‌ها و موانع برای انسان راحت‌تر شود. 

وی افزود: خداوند در قرآن بارها تاکید فرموده که پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) الگوهای زندگی‌ساز و انسان‌ساز بشرند. همچنان ‌که در عرصه جوانمردی، نبرد با دشمن، ایثار، فداکاری و گذشتن از لذت‌های دنیوی امیرالمومنین‌علی(ع) را نمونه کاملی معرفی می‌کند. علاوه بر امامان معصوم (ع) افرادی مانند بلال حبشی و سلمان فارسی از صحابه پیامبر(ص) با اقتدا به پیامبر گرامی اسلام(ص) و مبنا قرار دادن قرآن و پیروی از سبک زندگی قرآنی، الگویی موفق برای مسلمانان به شمار می‌روند. 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اکبری یاد‌آور شد: در عصر معاصر ما علما و فقها و در راس آن‌ها امام خمینی(ره) احیاء کننده سبک زندگی قرآنی بوده‌اند. حضرت امام(ره) با کار پیامبرگونه خود قرآن، عترت، دین و سبک زندگی قرآنی را زنده کردند. شهدا، جانبازان و ایثارگران هم با اقتدا به امام خمینی(ره) و الگو قرار دادن ایشان توانستند به این رشد و تعالی دست پیدا کنند.

وی ظهور بیداری اسلامی در جهان و کشورهای منطقه را مدیون احیای سبک زندگی قرآنی توسط امام راحل(ره) دانست و عنوان کرد: انسان در جامعه اسلامی می‌تواند با تبعیت از الگوی دینی، زندگی خود را به سمت زندگی قرآنی آرمانی هدایت کند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اکبری در تعریف جامعه قرآنی آرمانی گفت: در «جامعه قرآنی آرمانی» ظلم، ستم، تبعیض، بی‌عدالتی، فاصله طبقاتی، جهل، استعمار، استبداد ، کفر، فساد، فحشا و منکرات جایی ندارد و به جای آن‌ها عدالت، مساوات، انصاف، تعاون، شهامت، شهادت، ایثار و از خود‌گذشتگی جایگاه ویژه‌ای دارد. همه برنامه‌های چنین جامعه‌ای حول محور توحید، امامت، معاد و اصول و فروع دین می‌گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که «جامعه امروزی ما چقدر با جامعه قرآنی آرمانی فاصله دارد؟» اظهار کرد: جامعه قرآنی امروز ما از حیث نگرش و ابعاد نظری جامعه‌ای کاملا قرآنی است اما از حیث عملی و کاربردی با جامعه قرآنی آرمانی بسیار فاصله دارد، چرا که در جامعه‌ آرمانی قرآنی آن‌چه در ابعاد نظری مطرح می‌شود، در ابعاد عملی اجرا می‌شود و مردم با اجرایی شدن دین نسبت به آن دوستی بیشتری پیدا می‌کنند. 

وی از تبلیغات با عنوان عامل مهم دیگری برای کاربردی شدن دین در جامعه یاد کرد و گفت: تبلیغ در احکام دین جایگاه ویژه‌ای دارد. جهل و شناخت نداشتن از احکام دین عامل پویا نبودن دین در جامعه است که مهم‌ترین دلیل آن کمبود تبلیغات دینی در جامعه است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اکبری اظهار کرد: اگر دین وارد متن زندگی افراد جامعه شود، ناخودآگاه احکام دینی در جامعه احیا و سبک زندگی قرآنی و دینی در جامعه کاربردی می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف در ادامه گفت: پیاده کردن سبک زندگی قرآنی توسط سیاستمداران، رهبران و دولتمردان کمک شایانی به ترویج این نوع زندگی در جامعه خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا سبک زندگی قرآنی تنها محدود به کشورهای اسلامی می‌شود یا همه انسان‌های جهان می‌توانند از آن استفاده کنند؟» گفت: همه انسان‌های جهان دوست‌دار زندگی و درست زندگی کردن هستند. سبک زندگی صحیح اسلامی اگر به‌ درستی تبلیغ شود، نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای همه انسان‌های جهان به الگویی مفید تبدیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها