دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
جذاب و کاربردی بنویسیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکمال هاشمی دولابی، نویسنده حوزه دین بر ضرورت دقت نویسندگان این حوزه در ارایه حرف‌های نو و کاربردی و پرهیز از تکرار مکررات تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل ضعف فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما کمبود کتاب‌های جذابی است که حرف‌های جدید داشته باشند._

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکمال هاشمی دولابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: با وجود این که 45 سال از عمرم می‌گذرد و تحصیلات حوزوی را هم تا سطح اجتهاد پشت‌سر گذاشته‌ام، تنها یک کتاب با نام «شناخت مهدی موعود؛ در باب امام(عج)» را به رشته تحریر درآورده‌ام. 

وی ادامه داد: بنابر برخی آمار منتشر شده، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون حدود 800 هزار عنوان کتاب جدید منتشر شده است که رقم بسیار زیادی به شمار می‌آید اما من این نقد را دارم که برخی از آن‌ها ارزش علمی چندانی ندارند و فقط در کنار آثار گرانمایه به بازار کتاب کشور روانه شده‌اند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی دولابی با تاکید بر ضرورت دقت هرچه بیشتر مولفان حوزه دین برای ارایه آثار غنی و پرهیز از تالیف کتاب‌های تکراری اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود که آثار بزرگانی مانند آیت‌الله حسن‌زاده آملی از سوی نویسندگان متعدد واکاوی می‌شود و مکتوباتی بر اساس این کار منتشر می‌شوند که جایگاه علمی چندانی ندارند و انسان ترجیح می‌دهد خودش همان کتاب‌های آیت‌الله حسن‌زاده آملی را بخواند!
 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: به نظرم انسان باید زمانی قلم به دست بگیرد که به پختگی لازم در این حوزه رسیده و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. این‌که حرف دیگران را برای چندمین بار بنویسیم یا بازگو کنیم، نه هنر است و نه نویسندگی! 

وی با اشاره به این‌که نویسنده در کارهایش باید مقتضیات زمانی را در نظر بگیرد افزود: حتی گاهی مقتضیات روز جامعه هم تغییر می‌کنند. بنابراین، به ویژه در حوزه نویسندگی آثار دینی باید آرایی ماندنی را در قالب نظریه‌پردازی قوی و نوین ارایه کرد و دست از تکرار مکررات برداشت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی دولابی کمبود کتاب‌های جذاب همراه با حرف‌های نو را از جمله دلایل سرانه پایین مطالعه در ایران دانست و گفت: این موضوع را حتی در عرصه کتاب‌های رمان هم می‌توان ملاحظه کرد. به عنوان مثال، اگرچه کتاب بینوایان، یک اثر فراموش‌نشدنی از ویکتور هوگو است، اما به‌راستی چرا از این یک کتاب چاپ‌های مختلف از سوی ناشران متعدد روانه بازار می‌شود؟ یعنی در دنیا هم حرف جدید این‌قدر کم است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط