چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
فرهنگ فارسی جهرمی منتشر شد

«فرهنگ فارسی جهرمی» به کوشش صمد فرزین‌نیا از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد. بر این فرهنگ علی‌محمد حق‌شناس مقدمه نوشته است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، مجموعه «فرهنگ فارسی جهرمی» شامل واژه‌ها، اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها، باورها و آیین‌های شهرستان جهرم واقع در استان فارس از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد.

صمد فرزین‌نیا، نگارنده این فرهنگ به‌مدت 50 سال مشغول گردآوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به گویش فارسی جهرمی بوده که حاصل آن مجموعه‌ای شامل ده‌هزار یادداشت شده است. وی پس از دسته‌بندی این یادداشت‌ها و تشکیل پرونده‌ای برای هر یک از آن‌ها، با روشی معین به تعریف و تنظیم واژه‌های این گویش پرداخته است.

به گفته فرزین‌نیا در این اثر هر مدخل، اعم از واژگانی، اصطلاح و ضرب‌المثل اعراب‌گذاری شده تا آنان که به حروف لاتین آشنایی ندارند، قادر به خواندن آن باشند، دوما هر مدخل آوانگاری شده تا بتوان به‌ سهولت به تلفظ آن دست یافت و هر مدخل به ‌دقت تعریف شده است؛ ضمن آن که معنی حقیقی و کنایی آن با مثال‌هایی توضیح داده شده است. 

فرهنگ فارسی جهرمی (واژه‌ها، اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها، باورها و آیین‌ها)، نوشتۀ صمد فرزین‌نیا با مقدمه‌ای از شادروان دکتر علی‌محمد حق‌شناس از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در 448 صفحه با شمارگان سه‌هزار جلد، به قیمت 70 هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط