یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
کتابخانه‌های 6 استان، قلب کتابخوانی کشور می‌شوند

سید عارف علوی، مدیر‌کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شش کتابخانه مرکزی استانی با تبدیل شدن به قطب کتابخانه‌ای در کشور، صاحب غنی‌ترین منابع مکتوب در پنج سال اخیر می‌شوند.-

علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور با خرید 60 هزار عنوان کتاب که در پنج سال اخیر منتشر شدند، شش کتابخانه مرکزی کشور را پرمنبع‌‌ترین و غنی‌ترین مراکز فرهنگی کشور خواهد کرد.

وی با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های مرکزی استان‌های سمنان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، خوزستان و همدان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با خرید آثار مکتوب از ناشران کشور تا پایان سال کتابخانه‌های مرکزی این استان‌ها را به شش قطب مرکزی در کشور با غنی‌‌ترین منابع مکتوب، تبدیل کنیم.

مدیر‌کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های تازه تاسیس شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این نهاد تلاش می‌کند تا پایان سال با خرید آثار مکتوب از ناشران کشور و حتی ناشران اهل سنت ـ برای کتابخانه‌های عمومی که در مناطق اهل سنت قرار گرفتند ـ منابع مکتوب مناسب را خریداری و ارسال کند. 

عارف با بیان این‌که تا پایان سال، 387 نشریه برای کتابخانه‌های مرکزی کشور خریداری می شود، اظهار کرد: خرید نرم‌افزار‌های تحت وب برای تمام کتابخانه‌های عمومی کشور از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها  است.

مدیر‌کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اهتمام به ساخت کتابخانه، اختصاص بودجه، جذب نیروهای متخصص در زمینه کتابداری، افزایش فضای کتابخانه‌ای و تعداد اعضای این مراکز برای رسیدن به سند چشم‌انداز نهضت مطالعه مفید در سال 1404 ،مهم‌ترین اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور محسوب می شوند.

وی درباره پیشنهاد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای دولت جدید اظهار کرد: اختصاص بودجه برای ساخت کتابخانه و افزایش تعداد کتاب‌ها از کارهایی است که دولت می‌تواند با کمک های مردمی و بخش خصوصی انجام دهد.

عارف درباره شیوه خریداری کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ناشران گفت: پس از ارسال فهرست منابع مکتوب و جدید ازسوی ناشران کشور، این کتاب‌ها مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می گیرند تا در صورت مناسب بودن، خریداری شوند. 

مدیر‌کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که کتاب‌های تخصصی، خطی و یا نفیس در لیست خرید نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور قرار نمی‌گیرند، عنوان کرد: این نهاد بر اساس معیار عمومی بودن اقدام به خرید کتاب می‌کند تا همه مخاطبان کتابخانه‌ها بتوانند از
آن استفاده کنند.

وی افرود: آثار مکتوبی که دارای تجدید چاپ‌های متعدد هستند و یا مورد استقبال قرار گرفتند، در کنار کتاب‌هایی که جایزه کسب کردند، می‌تواند معیاری برای خرید آثار از سوی این نهاد باشد.

عارف با اشاره به طرح «کتاب من» برای تامین منابع مورد نیاز مخاطبان کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: این طرح ایده‌ای بسیار مناسب بود که در کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا شد و مخاطبان بسیاری کتاب‌های تخصصی و آموزشی خود را از طریق این طرح تامین می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط