شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
نویسنده‌ای که در کودکی درباره تمیز کردن دندان‌های کروکودیل نوشت

برایان جیکس، ‌نویسنده انگلیسی کودک و نوجوان، 15 ژوئن سال 1939 متولد شد. محبوب‌ترین اثر این نویسنده «دیوار سرخ» نام دارد و نخستین اثر وی درباره پرنده‌ای است که دندان‌های کروکودیل را تمیز می‌کند. از جیکس تا به امروز فقط یک کتاب با نام «پرواز یک هلندی» در ایران منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن (ایبنا)، برایان جیکس، در پانزدهم ژوئن سال 1939 در بندر لیورپول انگلستان، متولد شد. همچون سایر ساکنین لیورپول، ریشه‌های اجداد این نویسنده نیز به ایرلند باز می‌گردد. 

جیکس در کودکی علاقه بسیاری به داستان‌های ماجراجویانه داشت و از سنین پایین، آثار دانیل دفو، سر نری رایدر، سر آرتور کنان دویل، سر توماس مالوری، رابرت مایکل، روبرت لوئیس و ادگار رایس را مطالعه می‌کرد.
 
در آن زمان برایان در مدرسه جان مقدس، ثبت نام کرد که زمین بازی آن روی پشت بام بود! در روزهای اول، وی در مدرسه جان مقدس، به این نتیجه رسید که در نوشتن استعداد دارد. نخستین داستان جیک، در دوران مدرسه نوشته شد که داستانی درباره حیوانات بود. جیکس درباره پرنده‌ای نوشت که دندان‌های کروکودیلی را تمیز می‌کند. معلم برایان نمی‌توانست و نمی‌خواست باور کند که این داستان نوشته یک پسر 10 ساله است. در آن زمان برایان پذیرفت که  اشتباه کرده و داستانی را کپی کرده است. معلم جیکس به هیچ وجه باور نکرد که این داستان برای اوست اما برایان فهمید که عاشق نوشتن است و برای این کار آفریده شده. 

در 15 سالگی، برایان مدرسه را رها کرد و شروع به ماجراجویی کرد. حس کنجکاوی این نویسنده او را به جاهایی بسیار دوری همچون نیویورک، سانفرانسیسکو و یوکوهاما کشاند. پس از بازگشت از این سفرها کار نوشتن را از سر گرفت اما در کنار نوشتن، به کارهای ماجراجویانه‌ای همچون رانندگی اتوبوس و بوکسوری روی آورد. 

شهرت جیکس زمانی آغاز شد که این نویسنده، نخستین جلد از مجموعه «دیوار سرخ» را نوشت. پس از موفقیت نخستین جلد از این مجموعه، ناشران برای گرفتن حق پنج ساله فروش چاپ و فروش این مجموعه سر و دست می‌شکستند. «دیوار سرخ» مجموعه‌ای درباره نبرد یک موش صلح‌جو با مخلوقات دیوار سرخ و موش صحرایی شیطان صفت بود. نخستین جلد از این مجموعه در سال 1995 منتشر شد. 

آثار جیکس، همواره ماجراجویانه بودند و بر پایه ماجراجویی‌های قهرمان داستان می‌چرخیدند. 

جیکس در سال‌های آخر زندگی خود به یکی از چهره‌های محبوب رادیویی تبدیل شده بود و برنامه «جیکس‌ تون» این نویسنده، در رادیو بی بی سی، از برنامه‌های محبوب این شبکه رادیویی محسوب می‌شد. 

سرانجام این نویسنده، در پنجم فوریه سال 2011 درگذشت.

از جیکس تاکنون یک اثر در ایران منتشر شده است. «پرواز یک هلندی» تنها اثری است که از این نویسنده به فارسی منتشر شده است. 

از آثار دیگر این نویسنده می‌توان به «افسانه لوک»، «زنگساز»،‌ «مارلفوکس» و «کوهستان طلایی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط