چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
نویسنده «نازک نارنجی» 77 ساله شد

«هلن لستر»، نویسنده کودک و نوجوان، امروز، دوازدهم ژوئن، متولد شد. «پنگوئن رنگ و رو رفته» شخصیت اصلی داستان‌های لستر است که در اکثر داستان‌های این نویسنده آمریکایی دیده می‌شود. «نازک نارنجی» نیز عنوان تنها اثری از اوست که تاکنون به فارسی ترجمه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هلن لستر، در دوازدهم ژوئن سال 1936، در «اونستون» آمریکا چشم به جهان گشود. 

وی به دلیل شغل پدرش، پس از مدتی از اونستون به نیویورک نقل مکان کرد. سانفرانسیسکو، شیکاگو،‌ میناپولیس و پاولینگ مقصد‌های بعدی این نویسنده در دوران کودکی بودند.

لستر در نوجوانی و جوانی به نویسندگی نمی‌اندیشید. او در زمانی که در یک دبستان کار می‌کرد، ازدواج کرد و هم اکنون صاحب دو فرزند است. پس از تولد نخستین فرزندش، لستر زمان پیدا کرد تا نوشتن درباره کودکان را آغاز کند. 

آثار این نویسنده پس از مدتی تحت تاثیر یکی از شاگردانش که در خلق شخصیت‌ها به او کمک می‌کرد، قرار گرفت. «پنگوئن رنگ و رو رفته»، «پینکرتون» و «خوک» برخی از شخصیت‌هایی هستند که در دوران تاثیرگیری این نویسنده از شاگرد نوجوانش خلق شدند.

نخستین اثر لستر، در سال 1979 منتشر شد .انتشار این اثر آغاز زندگی ادبی او بود. از لستر تا به امروز بیش از 25 اثر منتشر شده است.

لستر در کنار نویسندگی برای کودکان، تاکنون چندین اثر خود را نیز تصویرگری کرده است اما به طور معمول «لین مانزینگر» تصویرگری کتاب‌های این نویسنده را انجام می‌دهد. لستر و مانزینگر، تاکنون در بیش از 12 اثر با بکدیگر همکاری داشته‌اند.

در کنار نوشتن برای کودکان، لستر زمان آزاد خود را به سفر کردن، بازدید از مدارس و تشویق بچه‌ها به نوشتن، می‌گذارد. این نویسنده همچنین زندگینامه خود را که بر اساس بازدید‌هایش به مدارس و پروسه نگارش داستان‌ در این سفرها شکل گرفته، به رشته تحریر در آورده است.

از این نویسنده تاکنون تنها یک اثر به فارسی ترجمه شده است. «نازک نارنجی»، عنوان تنها اثر فارسی این نویسنده در ایران است که صبا رفیع آن را به فارسی برگردانده و انتشارات فنی ایران چهار سال پیش آن را منتشر کرده است. این کتاب درباره عواطف کودکانه است و مخاطب آن کودکان گروه سنی (ب) هستند. 

از آثار این نویسنده می‌توان به «تقصیر من نبود»، « گوسفندی در لباس گرگ»، «تکی در خطر»، «تکی و امپراطور»، «ممکن است اتفاقی بیافتند» و «داستان یک نویسنده» را نام برد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط