شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
امیدوارم روزی تابوی علم‌گریزی در ورزش از بین برود

نویسنده کتاب‌های حوزه فوتسال و سرمربی تیم فوتسال شهدای گرگان گفت: امیدوارم روزی تابوی علم‌گریزی در ورزش ما از بین برود و فوتسال ایران با روی آوردن به مطالعه آثار تخصصی، از بحران خارج شود.-

علی زندی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از آثار منتشر شده در زمینه آموزش فوتسال به قلم افراد غیرمتخصص نوشته شده‌اند و این مساله باعث بی‌اعتمادی مربیان، مدرسان و کارشناسان فوتسال ایران نسبت به همه کتاب‌هایی شده است که در حوزه فوتسال ترجمه و تالیف می‌شوند. 

وی با بیان این‌که دوران رکود فوتسال ایران را سپری می‌کنیم، افزود: فوتسال ایران سال‌ها در آسیا یکه‌تازی می‌کرد و قدرت بلامنازع این قاره به حساب می‌آمد اما چند سالی می‌شود که ژاپن خود را به عنوان قطب دیگری از این ورزش در قاره کهن مطرح کرده است. دلیل پیشرفت ژاپنی‌ها رویکرد علمی به فوتسال است، در حالی که ما در این زمینه برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

نویسنده کتاب «50 راه رسیدن به  گل در فوتسال» آثاری را که توسط افراد غیرمتخصص در فوتسال نوشته‌ شده‌اند، آفت این ورزش دانست و اضافه کرد: چند وقت پیش یکی از این کتاب‌ها را ورق می‌زدم و با تعجب بخشی از کتاب را دیدم که مولف در آن به ‌آموزش ضربات سر پرداخته بود، در حالی که حتی تماشاگران فوتسال هم می‌دانند که در این ورزش به ندرت از ضربات سر استفاده می‌شود و هیچ‌یک از مربیان برای ارسال توپ روی دروازه و استفاده از ضربات سر در فوتسال برنامه‌ریزی نمی‌کنند. 

زندی‌پور نیاز فوتسال به انتشار کتاب‌های آموزش تخصصی مهارت‌های این ورزش را ضروری عنوان کرد و توضیح داد: مربیان و مدرسان بیشتر از این‌که به مطالعه کتاب‌ بپردازند، با مراجعه به سایت «فوتسال پلانت» سعی می‌کنند با تاکتیک‌های نوین فوتسال آشنا شوند اما این سایت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه سوال‌ها و نیازهای مربیان باشد و نباید تنها به مطالعه مطالب این سایت بسنده کرد. به تازگی آثاری کاربردی و جامع در زمینه آموزش مهارت‌های فوتسال وارد بازار نشر شده‌اند که مطالب آن‌ها می‌تواند برای همه مربیان این ورزش آموزنده باشد. 

سرمربی تیم فوتسال شهدای گرگان با اشاره به این‌که دقت نظر یک نویسنده نقش بسیار مهمی در تالیف کتاب‌های آموزشی حوزه ورزش دارد، افزود: اگر یک استاد دانشگاه تصمیم بگیرد جزوه‌ای را برای تدریس تنظیم کند و در اختیار دانشجویانش قرار دهد، بارها آن‌ را مطالعه و بازنویسی می‌کند. این وسواس و دقت‌نظر باید در تالیف کتاب‌‌های ورزشی هم اعمال شود. 

وی افزود: وقتی کتاب «50 راه رسیدن به فوتسال» از سوی نشر علم و حرکت منتشر شد، آن را به علیرضا رعدی از مربیان نام‌آشنای فوتسال کشورمان که تالیف آثار آموزشی فوتسال و همچنین سابقه مربی‌گری تیم ملی فوتسال عراق را هم در کارنامه دارد، نشان دادم که وی این کتاب را بسیار فنی و اصولی ارزیابی کرد. کارشناسان و دوستان دیگری هم مهر تایید به این اثر زدند و خوشحالم که کتابی قابل قبول را برای جامعه فوتسال ایران نوشته‌ام. 
 
مربی سابق تیم ملی ناشنوایان ایران درباره اثرجدیدش توضیح داد: به تازگی نوشتن کتاب «لحظه‌های انتقال در فوتبال» را به پایان رسانده‌ام. این کتاب در برگیرنده 80 تمرین است و در بخش هایی هم به چگونگی دراختیار داشتن مالکیت توپ و همین‌طور تاکتیک‌های تدافعی و تهاجمی در فوتبال پرداخته‌ام. این کتاب قرار است مهرماه از سوی انتشارات علم و حرکت منتشر و روانه بازار نشر شود. 

علی زندی‌پور، مربی سابق تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران و سرمربی فعلی تیم شهدای جلین گرگان است. وی علاوه بر نوشتن « 50 راه رسیدن به گل در فوتسال» کتاب «تمرینات دروازه‌بانی در فوتسال» را هم به رشته تحریر درآورده و در تالیف  «شیوه‌های تمرینی در فوتسال» با علیرضا رعدی همکاری داشته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها