پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
دکتر ولایتی: هدفم آشنایی جوانان با تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بود

آیین رونمایی از کتب جدید الانتشار دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل در بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. ولایتی در این مراسم هدف از تالیف این آثار را آشنایی جوانان با تاریخ غنی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام عنوان کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران به نقل از  ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم رونمایی از کتب جدیدالانتشار دکتر علی اکبر ولایتی امروز (19 اردیبهشت) در سرای اهل قلم بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برپا شد.

دکتر  ولایتی در این مراسم اظهار کرد: تاکنون تعداد کتاب های جیبی که برای معرفی بزرگان فرهنگ به ویژه افرادی که در شکل گیری تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام نقش داشتند، به 95 اثر رسیده است و 6 اثر دیگر نیز زیر چاپ هستند.

وی در ادامه سخنانش گفت: با تدوین این آثار تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شکل گرفته است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر آن‌که «کاری کنیم که تقویم خودی داشته باشیم.» به تالیف سه جلد کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» اقدام کردم. این نوشتار شرح حال و شرح کار حدود یک هزار و 100 نفر از بزرگان علم و فرهنگ ایران و اسلام را دربردارد.

ولایتی هدف از تالیف مجموعه سه جلدی «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» را آشنا کردن قشر جوان و ایرانیان با افتخارات ایران اسلامی عنوان کرد.

وی ادامه داد: ویراست نخست کتاب «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» به چاپ دهم رسیده است. ویراست دوم این اثر با اضافه شدن حدود یک هزار صفحه از چاپ یازدهم منتشر شده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل از تالیف مجموعه چهار جلدی «تاریخ ایران» خبر داد و گفت: تا آخر سال 1392 مجلدهای چهارگانه این اثر توسط انتشارات علمی _ فرهنگی منتشر خواهند شد.

هومن عباسپور، سر ویراستار مجموعه آثار دکتر علی اکبر ولایتی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی عنوان کرد: ویراست دوم کتاب «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» تفاوت اساسی با ویراست نخست دارد. حجم ویراست دوم این اثر دو برابر شده و فصول جدیدی با آن افزوده شده است که از آن میان می توان به فقه، حدیث، تفسیر، نهضت های شیعی، ادیبان زبان عربی و ادیبان زبان اردو اشاره کرد.

سر ویراستار مجموعه آثار دکتر ولایتی ادامه داد: جلد دوم کتب «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» از دیگر آثار دکتر ولایتی محسوب می شود که مجموعه ای چهار جلدی است و مفصل ترین کتاب در تاریخ ایران محسوب می شود.

عباسپور افزود: جلد دوم مجموعه «دانشنامه جوان مردی» نیز از آثار دکتر ولایتی به شمار می آید که بخش اصیلی از فرهنگ غنی ایرانی و شیعی را دربردارد.

دکتر ایمان نوروزی، مشاور علمی آثار دکتر علی اکبر ولایتی نیز در این مراسم سخنرانی کرد. وی اظهار کرد: آثار دکتر ولایتی ویژگی های منحصر به فردی دارند که از میان آن ها می توان به تسلط دکتر ولایتی به منابع کلاسیک فارسی و عربی و همچنین ارجاع دکتر ولایتی در آثارشان به مقاله های به روز اشاره کرد.

مشاور علمی آثار دکتر ولایتی ادامه داد: نظریه ویژه دکتر ولایتی در حوزه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، عشق واقعی و قلبی دکتر ولایتی به اهل بیت (ع) و عشق وی به ایران اسلامی از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آثار دکتر ولایتی محسوب می شوند.

دکتر بلخاری، مترجم، در این مراسم اظهار کرد: در کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دو فعلیت مهم در حال اتفاق افتادن است. نخست، رونمایی از آثاری که میراث فرهنگ ما را احیا می کنند چرا که ما برای حفظ و تداوم هویتمان در جهان سیال به این احیا نیاز داریم. دوم این که هدف در کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام فقط احیای میراث نیست بلکه کشف روش علمی بزرگان ایران است.

دکتر علی اکبر ولایتی پس از این مراسم به همراه علی اسماعیلی، رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سالن یاس و بخش ناشران عمومی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دیدار کرد. وی در این دیدار در غرفه امیرکبیر، ناشر مجموعه کتاب های وی و با علیرضا برازش، مدیر جدید این انتشارات دیدار و گفت وگو کرد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط