سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
کتاب ابزار انتقال عناصر هویتی ملی و اسلامی است

سید قاسم یاحسینی ، نویسنده عرصه تاریخ و ادبیات جنگ و دفاع مقدس، نگارش کتاب درباره عناصر هویتی ملی و اسلامی به ویژه پرچم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این حرکت‌ها هویت یکپارچه اقوام ایرانی و ریشه‌های تاریخی‌مان را احیا می‌کند و نسل امروز را با گذشته پیوند می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری جشنواره پرچم، یاحسینی عنوان کرد: فعالیت‌ها در این زمینه باید پشتوانه غنی مطالعاتی داشته و با شناخت و نگاه عمیق همراه باشد تا تاثیر خود را در نسل‌های حاضر بگذارد و حتی آیندگان را نیز تغذیه کند، در غير اين‌صورت یک سلسله تلاش بی‌نتیجه در این عرصه را شاهد خواهیم بود.

نویسنده کتاب‌های «پنهان زیر باران» و «یک دریا سرباز» پرچم سه رنگ ایران را نماد مهم هویتی و فرهنگی ایرانیان دانست و گفت: توجه به عناصر هویتی ایرانی نشانه داشتن یک جامعه پویا و پرتحرک است. باید از خود پرسید که تا چه اندازه با عناصر فرهنگی و هویتی‌مان همزاد پنداری کرده‌ایم و از آن دور یا به آن نزدیکیم. در صورتی که این مساله را بتوانیم به اشتراک بگذاریم، بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات موجود در عرصه‌های هویتی را حل خواهیم کرد.

یاحسینی در ادامه اظهار کرد: پرچم ایران عصاره‌ای از عناصر فرهنگی و هویتی ایرانیان است؛ رنگ سبزش نماد طبیعت، اسلام و آرامش و رنگ سفیدش نماد صلح و کردار و رنگ سرخش نماد خون شهدا، جنبش و تحرک به شمار می‌رود. این‌ها همه عناصر اصلی یک جامعه پویا و پرتحرک است که باید بدان توجه ویژه نشان دهیم.

وی درباره پیشینه اهمیت به پرچم ملی در ایران باستان توضیح داد: در سبقه ادب فارسی و به ویژه ایران کهن، درفش یا همان پرچم را داشته‌ایم که اگر به شاهنامه فردوسی مراجعه کنیم، درمی‌یابیم که ایرانیان باستان از کرانه‌های دور تاریخ دارای درفش و نشان بوده‌اند که شاید مشهورترین درفشی که در تاریخ باستان توسط فردوسی جاودانه شد، درفش کاویانی است.

یاحسینی ادامه داد: در تاریخ میانی ایران هم جنگ‌ها، لشگرکشی‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های شاد همراه با برافراشتن درفش و پرچم‌های متعدد صورت می‌گرفت که خوشبختانه از سوی مورخان و محققان ثبت و ماندگار شده است. پرچم امروز ایران نشان هویت و یکپارچگی قومیتی ما ایرانیان و از جمله نمادهای قابل تامل و مطالعه است. شاید یکی از مطالعاتی که در باب درفش و پرچم ایران انجام گرفته، تلاش «احمد کسروی» بوده که هنوز تازگی خود را از دست نداده است.

سید قاسم یاحسینی از نویسندگان بوشهری ادبیات پایداری است که علاوه بر کتاب‌های جنگی، در حوزه تاریخ و فرهنگ بوشهر و تاریخ روشن فکری و سیاسی در ایران هم آثار متعددی به چاپ رسانده است. از آثار وی می‌توان به «پنهان زیر باران»، «یک دریا ستاره»، «مهمان فشنگ‌های جنگی»، «شلیک آخر»، «زیتون سرخ»، «دنیا علیه ایران، توهم یا واقعیت» و «کمان زنانه» اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره پرچم تا سوم خرداد همزمان با آزادی خرمشهر فرصت دارند آثار خود را به نشانی تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهار راه مخابرات، فرهنگسرای فروس، دبیرخانه جشنواره پرچم ارسال کنند. همچنين برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی http://parcham-farhangsara.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 44031160 تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها