دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
ارایه کتاب تازه حمیدرضا شعیری در نمایشگاه کتاب

کتاب «نشانه، معناشناسی دیداری» نوشته حمیدرضا شعیری از سوی انتشارات سخن در نمایشگاه کتاب ارایه می‌شود. شعیری به ایبنا گفت که در این کتاب ضمن آموزش روش نشانه، معناشناسی در مطالعه گفتمان‌های دیداری چون نقاشی و دیگر هنرهایی از این دست، سازوکارهای تولید معنا در این گفتمان‌ها نیز بررسی شده است.-

شعیری به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: انتشارات سخن کتاب تالیفی من با عنوان «نشانه – معناشناسی دیداری» را برای عرضه در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال انتشار دارد. 

وی افزود: من در این کتاب به بررسی و شرح مباحثی چون روابط معنا، شرایط تولید معنا، کارکردها و استراتژی‌های تولید معنا در گفتمان‌های دیداری پرداخته‌ام. گفتمان‌های دیداری که در این کتاب مطرح و بررسی شده‌اند، گفتمان‌هایی چون نقاشی، عکس، کارت پستال و کاریکاتور هستند. 

شعیری در ادامه به هدف نهایی خود از نگارش این کتاب اشاره کرد: هدف نهایی من در این کتاب این بود که هم روش «نشانه – معناشناختی» در مطالعه گفتمان‌های دیداری معرفی و آموزش داده شود و هم در کنار آن به سازوکارهای تولید معنا در آثار دیداری پرداخته شود. 

حمیدرضا شعیری فارغ‌التحصیل مقطع دکترای رشته نشانه – معناشناسی از دانشگاه لیموژ فرانسه است. او هم‌اکنون عضو هیات علمی و مدیر گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس است. 

«تجزیه و تحلیل نشانه - معناشناختی گفتمان»، «مبانی معناشناسی نوین» و «ققنوس؛ راهی به نشانه – معناشناسی سیال» مشترک با ترانه وفایی، نام آثار تالیفی منتشر شده، شعیری هستند.
 
این نشانه – معناشناس و منتقد و مفسر هنری همچنین ترجمه‌های «نقصان معنا» اثر آلژیرداس ژولین گرمس و «سماع زندگان» اثر ژان پیر پاستوری را در کارنامه علمی خود دارد. 

همچنین کتاب‌های «مجموعه مقالات دومین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر»‌و «نامه نقد؛ مجموعه مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه شناسی ادبیات» با اهتمام و کوشش شعیری منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط