چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۱
انتشار «هنر مرثيه‌خواني» به قلم مهدي امين‌فروغي

مجموعه كتاب «هنر مرثيه‌خواني» به قلم مهدي امين‌فروغي توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در آستانه اربعين حسيني منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ب نقل از روابط عمومي كانون، اين مجموعه 12 جلدي در هر يك از دفترهاي خود علاوه بر ارايه نوحه‌هاي اصيل و ماندگار شعراي نامي ايران، دستگاه‌ها و آوازهاي مربوط در گوشه‌هاي مختلف موسيقي را آوانگاري كرده است تا مرثيه‌خوان‌ها با فرا گرفتن قواعد خط موسيقي (نت) بتوانند نوحه‌هاي ثبت شده را اجرا كنند. 

«امين‌فروغي» در ابتداي اين كتاب تاريخچه‌ مرثيه‌خواني براي سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران وفادارش را بازگو مي‌كند و به اين نكته مي‌پردازد كه مرثيه‌خوان‌هاي قديمي ايران تسلط زيادي بر موسيقي داشتند و حالت‌هاي هر يك از الحان و نغمات موسيقي ايران را مي‌شناختند. 

مجموعه كتاب دوازده جلدي «هنر مرثيه‌خواني» در دستگاه‌ها و گوشه‌هاي مختلف يك دستگاه، نوحه‌ها را به ساده‌ترين شكل آوانگاري كرده است تا خواننده با فرا گرفتن يك نوحه، با چهارچوب دستگاه و آواز مربوط نيز آشنا شود.

اين كتاب به ترتيب نوحه‌ها و مراثي‌ شاعران مختلف را در دستگاه‌هاي ماهور، شور، ابوعطا، بيات ترك (بيات زند)، افشاري، دشتي، سه‌گاه، چهارگاه، همايون، بيات اصفهان، نوا و راست‌پنجگاه به علاقه‌مندان هنر مرثيه‌خواني و موسيقي ارايه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها