سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
تکمیل کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» با تالیف جلد دوم

یکی از مولفان و محققان کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» از پایان تالیف جلد دوم این اثر خبر داد و گفت: کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» از منابع درسی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به شمار می‌آید و برای تکمیل مطالب این نوشتار، جلد دوم آن را نوشتیم.-

دکتر امیر لطافت‌کار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: در جلد دوم این کتاب تلاش کرده‌ایم به حرکات اصلاحی پیشرفته توجه کنیم و بر اساس سرفصل‌های آزمون مقطع دکترای رشته‌های حرکات اصلاحی و طب ورزشی، مطالب را ارایه دهیم. اکنون جلد دوم کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» در مرحله ویرایش قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال که «جلد دوم این نوشتار به چه مباحث و مضامین علمی ـ ورزشی می‌پردازد؟» عنوان کرد: کتاب جدید در هشت فصل به موضوعات «روش‌های نوین در درمان اختلالات اسکلتی عضلانی»، «حفظ عمقی و تمرینات مرتبط با آن»، «روش اندازه‌گیری جدید در حرکات اصلاحی»، «حرکات زمینه‌ساز در آسیب‌های اسکلتی عضلانی»، «روش‌های درمانی مختلف برای عارضه‌های سر ـ گردن»، «روش‌های درمانی مختلف برای عارضه‌های سر‌ـ سینه»، «روش‌های درمانی مختلف برای عارضه‌های کمر ـ لگن» و «روش‌های درمانی مختلف برای عارضه‌های اندام تحتانی» توجه دارد.

به گفته وی، کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» به بررسی ضعف‌ها و ناهنجاری‌های اکتسابی دستگاه اسکلتی، عضلانی و مفصلی می‌پردازد که بر اساس آن، یکی از درمان‌های مهم این ناهنجاری‌ها، تحرک بدن و ورزش به‌طور اختصاصی با ورزش‌های اصلاحی است. 

مدرس دانشگاه تربیت معلم تهران درباره مباحث این اثر بیان کرد: جلد نخست کتاب در دو بخش و یازده فصل به مباحث جدیدی مانند تعادل، سالمندی، خستگی و طراحی تمرینات پیلاتز برای اصلاح برخی ناهنجاری‌ها پرداخته است. فصل‌های این نوشتار به محتوای «وضعیت بدنی و عوامل مؤثر بر آن»، «نقش عضلات ثبات‌دهنده عمقی در وضعیت بدنی»، «ستون فقرات و ناهنجاری‌های وضعیت بدن»، «وضعیت بدنی و ورزش»، «برخی از روش‌های ساده اندازه‌گیری وضعیت بدنی»، «تعادل، سالمندی و خستگی»، «ایستادن، خوابیدن نشستن و راه رفتن»، «روش‌های طراحی برنامه حرکات اصلاحی»، «برنامه تمرینات کششی و تقویتی برای ناهنجاری‌های مختلف بدن»، «معرفی تمرینات پیلاتز برای اصلاح برخی از ناهنجاری‌ها» و «تمرینات ویژه عضلات ثبات‌دهنده عمقی بدن» تالیف شده است و به مضامینی نظیر «اصل آمادگی تنه»، «کنترل و وضعیت»، «خط شاقولی»، «ارزیابی تعادل»، «کالیپر»، «اصول تست عضلانی»، «برنامه تمرینی برای ناهنجاری زانوی پرانتزی» می‌پردازد.

لطافت‌کار درباره هدف از تالیف مجموعه دو جلدی «کلیات حرکات اصلاحی» اظهار کرد: تاکنون تعداد محدودی اثر مکتوب درباره موضوع حرکات اصلاحی منتشر شده است و دانشجویان و مربیان ورزشی به دلیل جدید بودن این رشته علمی و روند رو به رشد آن در دانشگاه‌های، با محدودیت‌ منابع مکتوب مواجه‌اند. بنابراین، کوشیده‌ایم یک مرجع علمی و تخصصی را در این حوزه برای دانشجویان تربیت بدنی، مربیان ورزشی و فعالان در زمینه ارتوپدی به رشته تحریر درآوریم.

وی گفت: جلد نخست این کتاب به همت دکتر حسن دانشمندی، ملیحه حدادنژاد و زهرا عبدالوهاب که رشته اصلی و تخصصی‌‌شان حرکات اصلاحی و درمانی است، تالیف و تدوین شده است. ارایه راهکار و تمرینات مناسب برای درمان و برطرف کردن ناهنجاری‌های اسکلتی و جسمانی از دیگر مطالب این اثر به شمار می‌آید.

این مدرس دانشگاه درباره میزان استقبال از جلد نخست این اثر گفت: انتشار کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» حدود 45 روز پیش از برگزاری آزمون دکترای رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. بنابراین، با توجه به محدودیت آثار این حوزه، کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» با استقبال گسترده مخاطبان و کنکوری‌ها روبه‌رو شد.

وی درباره نقاط ضعف و قدرت کتاب کلیات حرکات اصلاحی گفت: ارایه مباحث جدید در فصل سوم از جلد نخست این نوشتار، از نقاط قوت این اثر است، زیرا اکنون این مطالب تنها در آثار لاتین یافت می‌شوند و مکتوبات داخلی از داشتن آن‌ها بی‌بهره‌اند. همچنین در این کتاب برای درمان اغلب عارضه‌های جسمانی و اسکلتی، به کاربران حرکات ورزشی و درمانگر عرضه می‌شود که برخی از این مباحث به کمک تجربه‌ و مطالعه حاصل شده‌اند و در آثار لاتین و داخلی هم وجود ندارند.

لطافت‌کار ادامه داد: در بخش درمان ابتدا باید به معرفی عارضه‌ها به کمک تصاویر پرداخت اما پس از جمع‌آوری پر دردسر و زمان‌بر تصاویر مربوط به عارضه‌ها، ورزش‌ها و روند درمانی آن‌ها، چاپ این تصاویر در کتاب با محدودیت روبه‌رو شد و آن‌ها به شکل ناتمام منتشر شدند و به همین دلیل اغلب مخاطبان با سردرگمی درباره عارضه‌ها و چگونگی درمان آن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

نخستین چاپ کتاب «کلیات حرکات اصلاحی» با شمارگان هزار و 100 نسخه، 324 صفحه و به بهای 75 هزار ریال از سوی انتشارات آوای ظهور منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط