یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۲
کتاب «جنگ تحمیلی 8 ساله و ارامنه ایران» رونمایی شد

غروب چهارم اسفند و در کلیسای مریم مقدس در مجتمع فرهنگی هنری واچه هوسپیان، کتاب «جنگ تحمیلی 8 ساله و ارامنه ایران» طی مراسمی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب قرار بود در دهه ‌فجر رونمایی شود، اما به‌دلیل کسالت مولف در برگزاری مراسم آن وقفه افتاد.

مراسم رونمایی کتاب «جنگ تحمیلی 8 ساله و ارامنه ایران» با حضور نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران، نماینده بنیاد شهید، اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی و  واراند کورکچیان (نویسنده و شاعر ارمنی) برگزار شد. 

در این مراسم نورهایر شاه‌نظریان، مولف کتاب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اسکندر اسکندریان گفت: این کتاب به پیشنهاد و توصیه خلیفه‌گری ارامنه تالیف و تدوین شده و هدف، نشان‌دادن یکپارچگی ملت ایران و ارامنه در انقلاب و بعد از انقلاب و حضور آنها در جنگ تحمیلی است. 

شاه‌نظریان افزود: این کتاب با تلاش 8 ساله مرحوم اسکندر اسکندریان در جمع‌آوری اسناد معتبر که نشانه حضور ارامنه در انقلاب و جنگ تحمیلی است، بیانگر حضور و انسجام اقلیت‌های مذهبی با اقوام دیگر ایران است. 

نورهایر شاه‌نظریان در ادامه به چگونگی تألیف و بررسی فصل‌های کتاب پرداخت.

سخنران بعدی واراند کورکچیان، شاعر و نویسنده ارمنی بود که به بیان خاطرات خود از مرحوم اسکندر اسکندریان و حضور در کنگره شعر دفاع مقدس در سال 1374 در خرمشهر پرداخت.

 او گفت: به لحاظ سرودن سرود و شعر جنگ و ابراز احساسات خود به وسیله شعر، شعر ارمنی را می‌توان شعر درد، کوچ اجباری، رزم و حماسه نامید.

گارون سارکسیان، مترجم کتاب «جنگ تحمیلی 8 ساله و ارامنه ایران»، که سخنران بعدی این مراسم بود، گفت: شهادت و ایثار سربازان ارمنی مربوط به الان نیست، بلکه حضور ما ارامنه در ارتش ایران تاریخی است. حدود 2700 سال پیش ارامنه سربازانی در ارتش مادها داشتند و در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم حضوری چشمگیر داشته‌اند. 

در ادامه مهندس وارتان وارتاریان، نماینده اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی در سال 1363 به بازگویی خاطرات خود از دیدار با مقام معظم رهبری (رئیس‌جمهور وقت) و آقای ناطق نوری (وزیر کشور وقت) و همچنین پشتیبانی اقشار ارامنه از جبهه‌های جنگ پرداخت. 

در پایان مراسم خانم آوانِسیان، رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران گفت: کتاب «جنگ تحمیلی 8 ساله و ارامنه ایران» را باید جزئی از تاریخ ایران دانست.

وی افزود: دفاع از شرف و میهن بر همه کس واجب است و شرکت ارامنه در انقلاب و جنگ وظیفه بوده است. اگر ارامنه ایران در این صحنه‌ها حضور نداشتند جای تأسف داشت.

رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه هدایایی به رسم یادبود به مؤلف و مترجم کتاب و خانواده اسکندر اسکندریان تقدیم کرد.

کتاب «جنگ تحمیلی 8 ساله و ارامنه ایران» در قطع وزیری و 310 صفحه توسط بنیاد انتشاراتی خلیفه‌گری ارامنه تهران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها