چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۱
اسماعیلی: داوری صحیح آثار انتظار اصلی شاعران از جشنواره است

رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر شعر آیینی، با اشاره به این‌که رویکرد بین‌المللی جشنواره شعر فجر مسلما حساسیت و اهمیت آن را دو چندان می‌کند، تاکید کرد زمانی‌که جشنواره عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد و سالانه است، انتظار به حقی است که آثار فعالان این حوزه به خوبی داوری شود، در غیر این صورت اعتماد لازم نسبت به عملکرد این جشنواره حاصل نخواهد شد.-

اسماعیلی درباره هفتمین دوره جشنواره شعر فجر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این‌که شاهد برپایی هفتمین دوره از این جشنواره هستیم، خوشحال‌کننده است اما به‌طور طبیعی هرچه جلوتر می‌رویم، انتظار جامعه ادبی از این جشنواره بیشتر می‌شود؛ چراکه برگزار‌کنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره تجربه بیشتری کسب می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت دقت‌نظر، تامل و بصیرت بیشتر در طراحی این جشنواره ادامه داد: خوشبختانه محمدعلی بهمنی، دبیر شورای علمی جشنواره از مقبولیت و محبوبیت لازم برخوردار است و برهمین اساس امیدوارم با سعه ‌صدری که دارد، بتواند طیف‌های مختلف ادبی را به جشنواره جذب و زمینه مشارکت همه شاعران را فراهم کند.

این شاعر اظهار کرد: از سوی دیگر به‌طور طبیعی زمانی‌که جشنواره عنوان بین‌المللی را یدک می کشد و سالانه است، انتظار به حقی است که فعالان این حوزه آثارشان به خوبی دیده و داوری شود.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد و محدودیت‌ها کاهش نیابد، اعتماد لازم فراهم نمی‌شود و فرایند اعتمادسازی از سوی جشنواره آسیب می‌بیند.

اسماعیلی ضمن ابراز امیدواری از مشارکت خوب در جشنواره امسال و نتایج قابل قبول آن، توضیح داد: در چنین جشنواره‌ای و بخش‌های مختلف آن مانند افتتاحیه، اختتامیه، جشنواره‌های استانی و داوری‌ها، باید حرمت پیشکسوتان و بزرگان این عرصه نگه داشته و تجربه‌های آن‌‌ها به‌کار گرفته شود. در حقیقت ایجاد پیوندی میان پیشکسوتان و شاعران نسل جوان در اعتلای ادب و هنر موثر است.

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که «طبق گفته‌های دبیر این دوره از جشنواره و در صورت تصویب، آیا قرار است از سال آینده ملاک داوری‌های جشنواره، کتاب‌های شاعران باشد؟» گفت: این طرح در شرایط فعلی نوعی محدودیت برای برخی از شاعران است چراکه بسیاری از شاعران جوان امکان چاپ مجموعه‌های شعرشان را ندارند.

این پژوهشگر افزود: این مساله در حالی‌ است که بسیاری از این شاعران، استعداهای خوبی در این حوزه هستند و محروم کردن آن‌ها از شرکت در جشنواره به نوعی آسیبی برای خود جشنواره است.

وی در پایان یادآور شد: بحث داوری‌ کتاب‌ها در جشنواره‌ باید به نوعی در نظر گرفته شود که شاعران بی‌کتاب نیز شانس حضور در جشنواره را از دست نهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط