دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
نویسنده «موش و بچه‌موش» امروز متولد شد

امروز سالروز تولد «راسل هوبن» نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان است. کتاب «موش و بچه موش» هوبن تاکنون دوبار در ایران به فارسی ترجمه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «راسل هوبن» نویسنده و تصویرگر آمریکایی، متولد چهارم فوریه سال ۱۹۲۵ است. این نویسنده در ایالت پنیسیلوانیا در خانواده‌ای کلیمی متولد شد. 

پدرش مدیر بخش تبلیغات روزنامه‌ای در آمریکا و کارگردان درام بود. پدر راسل زمانی که او تنها یازده سال داشت، چشم از جهان فروبست و راسل با مادرش بزرگ شد. راسل در سن ۱۸ سالگی به خدمت ارتش در آمد و در جنگ جهانی دوم به عنوان مجری رادیو در فیلیپین و ایتالیا برنامه اجرا کرد.

وی پس از پایان جنگ جهانی تصویرگری برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. هوبن تا سال ۱۹۵۹ به عنوان تصویرگر در مجله‌های کودک و نوجوان مشغول به کار بود. او در زمینه تصویرگری بسیار خلاق بود و آثار شاعران بزرگ آن دوران حوزه کودک و نوجوان، همچون «الن پو» و «والتر تامسون» را تصویرگری کرد.

وی از سال ۱۹۵۹نوینسدژی را آغاز کرد و در ژانرهای فانتزی، علمی تخیلی، رئالیسم جادویی و شعر کودک کتاب نوشت.

هوبن سال ۱۹۶۹ به انگلیس سفر کرد و تا پایان عمرش در این کشور ماند. زندگی در انگلیس بر فضای کاری این نویسنده تاثیر گذاشت و کتاب‌های او را تغییر داد. پس از سفر به انگلیس زندگی حرفه‌ای هوبن در زمینه ادبیات فانتزی و رئالیسم جادویی آغاز شد. 

کتاب‌های «خاطرات یک لاکپشت» و «خالکوبی موشی» از کتاب‌های فانتزی این نویسنده و «پلیگرمن» و «ریدلی واکر» از آثار وی در ژانر رئالیسم جادویی هستند.

وی در سال ۱۹۶۸«کتاب موش و بچه موش» را نوشت که با استقبال کودکان آن دوران روبرو شد. از این کتاب فیلم‌نامه‌ای نیز تولید شد که بر اساس آن فیلمی به همین نام ساخته شد. این کتاب به زبان‌های مختلفی ترجمه شده. «موش و بچه‌ موش» در سال ۱۹۶۹ میلادی در ایران منتشر شد. از هوبن اثری دیگری نیز در ایران با نام «دوستان خوب» منتشر شده است. این کتاب با تصویرگری همسر هوبن در سال ۱۳۸۳ خورشیدی در کشورمان منتشر شد.

هوبن، در طی دوران کاری خود، جوایز زیادی از جمله، جایزه «ویت برد»، «یادواره کمپل»،«بهترین رمان انگلیسی سال» و «بهترین رمان بین‌المللی» را از آن خود کرد.

این نویسنده در روز سیزدهم دسامبر سال ۲۰۱۱، چشم از جهان فرو بست. از آثار هوبن می‌توان به «غار گلپر»، « نام او لولا بود»، «افکار تخم مرغی و آهنگ دیگر» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط