یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
برگزاری همایش «سعدی و یونس ‌امره» در ایران و ترکیه

همایش «سعدی و یونس ‌امره» بهار سال ۱۳۹۲ در شهرهای تهران، شیراز، آنکارا و اسکی شهیر برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهر کتاب، علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و اموربین‌الملل شهرکتاب، با اعلام این خبر گفت: سعدی و یونس‌امره دو شاعر مهم و تاثیرگذار در زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات ترکی هستند و شباهت‌های فراوانی از نظر مضمون و مردمی بودن و نفوذ اجتماعی می‌توان بین سعدی و یونس‌امره یافت.

وی افزود: شعر سعدی قرن‌هاست که در میان مردم ایران و بسیاری از کشورهای جهان نفوذ دارد و با اشعار و آثار خود پیام‌های اخلاقی، حکمی، انسان‌دوستانه و صلح و عشق، تساهل و اعتدال را برای بشریت به ارمغان گذاشته است.

معاون فرهنگی شهرکتاب ادامه داد: یونس‌امره هم از بزرگترین و مردمی‌ترین شاعران ترکیه است که تاثیر فراوانی بر ادب و عرفان ترک گذاشته و قرن‌هاست که اشعار یونس ‌امره به سبب زبانی که در آن‌ها به‌کار رفته از بالکان تا سرزمین‌های شرق عثمانی زمزمه مردم است.

وی تاکید کرد: یونس ‌امره زبان‌های فارسی و عربی را به‌خوبی می‌دانست و با علوم اسلامی و تاریخ اسلام آشنایی کامل داشت و توانایی او در هنر به‌کار بردن زبان است و زبان ترکی به دست یونس‌ امره زیباترین شکل خود را یافت. همان‌طور که زبان فارسی به‌دست شاعرانی چون فردوسی، سعدی و مولوی زیباترین شکل خود را یافته است.

محمدخانی در ادامه توضیح داد: عناصر و واژه‌های فارسی و عربی در زبان یونس ‌امره فراوان به‌چشم می‌خورد و نشان می‌دهد که وی در میان صاحبان این فرهنگ زندگی کرده است و از گفته‌های یونس‌امره چنین برمی‌آید که مولوی وی را دوست می‌داشته و در مثنویات او، تاثیر سعدی، عطار، مولوی و سنایی آشکار است.

وی یادآور شد: یونس‌امره ‌چون مولوی و سعدی شاعری بیزار از جنگ و آوازدهنده‌ صلح است و شباهت‌های فراوانی از نظر مضمون و مردمی بودن اشعار می‌توان بین سعدی و یونس‌امره یافت.

محمدخانی به تاریخ برگزاری همایش «سعدی و یونس ‌امره» اشاره و تشریح کرد: این همایش در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ در مرکز فرهنگی شهرکتاب در تهران و یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی، در شیراز و هفته نخست خرداد در شهرهای آنکارا و اسکی‌شهیر با حضور سعدی‌پژوهان و یونس ‌امره پژوهان ایران و ترکیه برگزار می‌شود. در این فاصله برنامه‌های مختلفی در این چهار شهر در باب زبان و ادبیات فارسی و ترکی برقرار است.

وی ادامه داد: مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب برنامه‌ریزی کرده است که از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ در یک دهه، 10 همایش تطبیقی در ایران و 10 کشور دیگر برگزار کند. برهمین اساس در بهار امسال همایش «سعدی و پوشکین» در ایران و روسیه برگزار شد و در سال ۱۳۹۲ همایش «سعدی و یونس امره» در ایران و ترکیه و در سال ۱۳۹۳همایش «سعدی و سروانتس» در ایران و اسپانیا برگزار می‌شود. برگزاری این همایش‌ها تاثیر فراوانی در نزدیکی فرهنگی و ادبیات ایران با دیگر کشورها دارد.

همایش «سعدی و یونس امره» به همت مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب، مرکز سعدی‌شناسی، مرکز فرهنگی یونس ‌امره ترکیه و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط