سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
نمایشگاه استانی فرصت مناسبی برای آشنایی مولفان بومی با ناشران است

مدیرعامل تعاونی ناشران استان خوزستان با مثبت ارزیابی کردن برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت: نویسندگان و مترجمان حرفه‌ای بسیاری در استان خوزستان فعالند که متاسفانه مکانی برای انتشار کتاب و آثار خود ندارند و این نمایشگاه می‌توانند پاسخ مناسبی برای آنان باشد تا بتوانند با ناشران استان خود در محیطی بومی و محلی آشنا شوند.-

کمال کمایی با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: ارایه کتاب‌های ناشران استانی که فرصت حضور در نمایشگاه را ندارند در غرفه این تعاونی، یکی دیگر از اقداماتی است که در رایزنی با ناشران خوزستانی انجام می‌شود. 

وی با بیان این‌که فراهم کردن مکانی برای تعامل ناشران و نویسندگان از  وظایف اولیه تعاونی است، افزود: همچنین در روزهای مختلف برپایی نمایشگاه، برنامه‌‌ها و نشست‌هایی را برای بحث و گفت‌وگو برای نویسندگان استانی پیش‌بینی کرده‌ایم تا زمینه آشنایی و تعامل ناشران و نویسندگان محلی با مردم و ناشران را فراهم کنیم. برپایی نشست‌های نقد و بررسی کتاب، دیدار با نویسندگان و مترجمان و برگزاری شب شعر از  برنامه‌های تعاونی ناشران استان خوزستان در هفتمین نمایشگاه استانی کتاب این است. 

کمایی با بیان این‌که تعاونی ناشران استان خوزستان از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: اکنون فقط 50 ناشر در این تعاونی عضویت دارند.

وی با اشاره به اهداف شکل‌گیری این تعاونی توضیح داد: تعاونی ناشران استان خوزستان شکل گرفت تا بتواند فعالیت ناشران این استان را منسجم کند و آنان را در رفع مسایل و مشکلاتی که با آن درگیرند، یاری رساند. در این میان اما این تعاونی تهیه کاغذ برای ناشران فراز و فرود‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشت و گرانی‌ها موجب گرایش برخی از ناشران به چاپخانه‌های خارج از استان شد.

کمایی با بیان این‌که فرایند نشر کتاب در خوزستان ناقص است، گفت: اغلب ناشران استان ما مراحل تولید کتاب‌های خود را خارج از استان یا در کانون‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند و برای کاهش هزینه‌ها کارشان را به خارج از استان می‌برند، زیرا هزینه چاپ کتاب در تهران و قم پایین‌تر از اهواز است.

وی تشریح کرد: اکنون چاپخانه‌های محدودی در خوزستان فعالیت می‌کنند که از میان آن‌ها فقط 10 چاپخانه توانایی چاپ کتاب دارند که آن‌ها نیز دردو سال اخیر تجهیزات مناسبی خریداری کرده‌اند ولی متاسفانه هزینه‌های بالایی دریافت و ناشران را برای چاپ کتاب مایوس می کنند.

مدیرعامل تعاونی ناشران استان خوزستان با بیان این‌که تفاوت قیمت انتشار کتاب در اهواز و قم معمولا با اختلاف یک میلیون تومانی همراه است، گفت: این مبلغ با احتساب هزینه حمل و نقل محاسبه شده است و چنین مسایلی موجب شده تا نویسندگان تمایلی به نشر کتاب در داخل استان نداشته باشند یا ناشران از فعالیت در این بخش دلسرد شوند.

کمایی بار دیگر بر اثربخشی برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب تاکید کرد و یادآور شد:‌ حضور ناشران استان‌های مختلف در شهرهای یکدیگر موجب ارتقای سطح فعالیت ناشران استانی و همچنین تقویت روحیه رقابت در میان آنان می‌شود تا برای تولید اثری با کیفیت بهتر و مناسب‌تر تلاش کنند.

وی یادآور شد: در این میان، برخی از ناشران گله‌مندند که اگرچه نفس برپایی نمایشگاه‌های استانی خوب است اما موجب لطمه زدن به ظرفیت و پتانسیل ناشران آن استان می‌شود و فرصت ارایه کار خوب و مناسب را از آنان در زمانی که بهترین فرصت محسوب می‌شود، می‌گیرد.

به گفته وی، اکنون 50 ناشر در تعاونی ناشران خوزستان عضویت دارند و قرار است توانمندی این ناشران در غرفه‌ای 12 متری به نمایش گذاشته شود.

هفتمین نمایشگاه استانی کتاب خوزستان که صبح امروز فعالیت خود را آغاز کرده، تا دوم بهمن ماه از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 21 و 30 دقیقه برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط