سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
نامه‌های مردم گیلان به «الکساندر خودزکو» کتاب می‌شود

کتاب «نامه‌های مردم گیلان به الکساندر خودزکو» مجموعه‌ای از اسناد، احکام و نامه‌هایی است که در دوره قاجاریه از سوی تجار استان گیلان به کنسول روسیه نگاشته شدند. این اثر به زودی از سوی انتشارات «فرهنگ ایلیا»ی رشت منتشر می‌شود.-

علی امیری، یکی از گردآورندگان این کتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب با ارایه حدود 300 نامه و سند تاریخی به «الکساندر خودزکو» کنسول روسیه تزار در رشت، با همکاری فریدون نوزاد گردآوری شده است.

وی افزود: در میان این نامه‌ها می‌توان سند برخی احکام دولتی را مشاهده کرد که تعدادی از آن‌ها به دوره صفویه برمی‌گردد و حتی در لابه‌لای این مجموعه فرمان‌های شاه عباس اول، شاه سلیمان و شاه صفی نیز دیده می‌شود.

امیری با بیان این‌که حدود 300 سند‌ در این کتاب گردآوری شده‌اند، یادآور شد: لوح فشرده این نامه‌ها توسط محمد باقری، یکی از پژوهشگران فعال گیلانی، در سفری به فرانسه به ایران آورده شد.

وی اظهار کرد: اغلب نامه‌ها به سبک ساد‌ه‌ای نگاشته شده و تعدادی از نامه‌ها نیز برای وزیرمختار روسیه تزار «گراف سیمونیچ» ارسال شده‌اند.

امیری درباره موضوعات برخی از این نامه‌ها، یادآور شد: موضوعاتی مانند داد و ستد ابریشم، نامه‌های خصوصی، شرح مختصری از وقایع و رخدادهای آن دوره در گیلان در این نامه‌ها گنجانده شده‌اند.

به گفته وی، کیفیت تصویر این اسناد و نامه‌ها ضعیف بود و این موضوع کار بازخوانی آن را بسیار سخت کرد. همچنین اغلب نامه‌ها دارای غلط‌های نگارشی بودند که نشان می‌دهد کاتبان اغلب از افراد عادی بودند.

امیری یادآور شد: این کتاب اکنون در مراحل پایان فنی است و پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده به سفارش حوزه هنری گیلان توسط نشر فرهنگ ایلیا منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط