چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۴
انقلاب اسلامي تحولي در اقتباس هاي سينمايي

با وقوع انقلاب شكوهمند اسلامي و توجه بيشتر به آثار ادبي و فرهنگي، سينماي ايران در زمينه اقتباس مسير رو به جلويي را آغاز كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) جريان سينمايي قبل از انقلاب كه حجم بيشتر آثارش را داستان هاي بي مايه و داستان هاي كليشه اي تشكيل داده بودند، تنها در چند مورد استثنايي از ادبيات به عنوان بن مايه ساخت آثار سينمايي استفاده مي كرد.اين در حالي بود كه درآن سينما تنها به جذب مخاطب عامه و كسب در آمد مالي توجه مي شد.

از ميان چند اثري كه در اين ميان به آثار ادبي توجه كرده بودند مي توان به سه فيلم داريوش مهرجويي اشاره كرد. وي كه تنها جايزه معتبر سينماي ايران را درآن سالها براي فيلم " گاو" در يافت كرده بود، اين فيلم را بر اساس نمايشنامه " عزاداران بيل " اثر " غلامحسين ساعدي" ساخت. بعد از آن با اقتباس از روي داستان " آقاي هالو " اثر " علي نصيريان "و با بازي همين بازيگر فيلمي به همين نام را ساخت. دو فيلم اقتباسي ديگر با نام هاي "پستچي" و " دايره مينا " نيز از جمله آثار مهرجويي در آن سالها بودند كه اولي با اقتباس از روي نمايشنامه "ويزك" اثر "گئورگ بوخنر" و " دايره مينا " نيز با با اقتباسي ديگر از روي آثار ساعدي و اين بار با نگاهي به رمان "آشغالدوني " ساخته شد.

"حسن كچل" ،" آرامش در حضور ديگران" و چند اثر معدود ديگر سينماي ايران پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي بودند كه با اقتباس از روي آثار ادبي ساخته شده بودند.

اما با وقوع انفلاب شكوهمند اسلامي و به وجود آمدن فضايي كه در آن فرهنگ و ادبيات جاي بيشتري براي حضور در سينما پيدا كردند ، اقتباس ادبي نيز در سينماي ايران رونق بيشتري گرفت.

" ناصر تقوايي " با ساخت فيلم " ناخدا خورشيد " با اقتباس از روي داستاني از " ارنست همينگوي" و روايت اين قصه در زمان حال و تطبيق با فرهنگ جنوب ايران توانست فيلمي موفق را در زمان خويش بسازد.

داريوش مهرجويي نيز به روند ساخت فيلم هايش بر پايه داستان و رمان ادامه داد و با ساخت فيلم هايي چون  "هامون" بر اساس " ناتور دشت " اثر " سالينجر" ، "پري " بر اساس " فرني و زويي" ،" درخت گلابي"بر اساس داستاني از " گلي ترقي" ، سارا " بر اساس نمايشنامه "خانه عروسك " اثر "ايبسن" و " مهمان مامان " اثر" مرادي كرماني " نشان داد كه از علاقمندان سينماي ايران در حوزه اقتباس است.

كارگردانان ديگر به تدريج با روي آوردن به ساخت چنين آثاري پاي در اين مسير نهادند.از جمله مي توان به تهمينه ميلاني كه قصد دارد "سوپر استار را با اقتباس از داستان " هرمان هسه " بسازد و يا كمال تبريزي كه فيلم "هميشه پاي يك زن در ميان است " را بر اساس كتاب "غيرقابل چاپ" اثر" سيد مهدي شجاعي " ساخته است، اشاره كرد.

در زمينه ساخت سريال هاي تلويزيوني با نگاهي كه صدا و سيما پس از انقلاب به منابع فرهنگي و مذهبي نشان مي داد سريال هايي با اقتباس از روي داستان هاي قراني و مجموعه هاي عظيمي كه به زندگي ائمه اطهار (ع) مي پرداختند نيز ساخته شد كه از مهم ترين آن ها مي توان به سريال‌هاي " امام علي (ع) ، ""تنها ترين سردار" و " ولايت عشق "اشاره كرد. " اصحاب كهف" و نيز فيلم " مريم مقدس" از توليدات اين سازمان با اقتباس از روي داستان ها ي قرآني بودند.

علاوه بر اين بعد از انقلاب بود كه به چهره هاي ادبي و فرهنگي تاريخي كشورمان در رسانه ملي توجه شد. ساخت سريال هايي بر اساس زندگي تاريخي بزرگاني چون " ابوعلي سينا" ،" شيخ رازي " ،" شيخ مفيد " و " ملا صدرا " مؤيد توجه به گنجينه فرهنگي از سوي صدا و سيما است.


تشكيل شوراي اقتباس در بنياد دولتي فارابي از ديگر اقداماتي است كه پس از انقلاب شكوهمند اسلامي لزوم توجه به آثار ارزشمند ادبي كشورمان را در اين دوران به خوبي نشان مي دهد.

در پايان بايد به تلاش سينماگران متعهد ايراني در به تصوير كشيدن دلاوري هاي دوران هشت سال دفاع مقدس نيز اشاره كرد كه در بسياري از اين آثار از منابع مكتوب استفاده شده است.از جمله فيلم " پاداش سكوت " به كارگرداني " مازيار ميري " بر اساس داستان " من قاتل پسرتان هستم " اثر" احمد دهقان " و فيلم " اتوبوس شب " به كارگرداني " كيو مرث پور احمد " بر اساس داستان كوتاهي از " حبيب احمد زاده " كه از جمله فيلم هاي ژانر دفاع مقدس هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها