چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
توزیع 10 میلیارد ریال بن کتاب در پایتخت شعر و ادب

یازدهمین نمایشگاه بزرگ استانی کتاب فارس عصر امروز (چهارشنبه، اول آذر) پس از هفت روز فعالیت به کار خود پایان می‌دهد. درهای این نمایشگاه امروز در حالی بسته می‌شود که به گفته مسوولان برگزارکننده، حدود 10 میلیارد ریال بن کتاب در نمایشگاه توزیع شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حال و هوای برگزاری نمایشگاه در پایتخت فرهنگی کشور، با وجود هوای بارانی و پاییزی از ثبات خوب و مناسبی برخوردار بود و به گواه برگزارکنندگان و غرفه‌داران، مردم این شهر امسال هم استقبال خوب و مناسبی از نمایشگاه داشته‌اند.

10 هزار کتاب بیشتر
دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب فارس در این باره گفت: نمایشگاه امسال از نظر کمی و کیفی معادل سال‌های گذشته بود و با وجود بارش باران و برودت هوا، جمعیت زیادی در دو روز اخیر به نمایشگاه آمدند.

احمدرضا نداف افزود: در شش روز گذشته تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در نمایشگاه حضور داشتند و کتاب‌های مورد نیاز خود را از سالن‌های کودک و نوجوان و دانشگاهی تهیه کردند.

وی با بیان این‌که حدود 10 میلیارد ریال بن در نمایشگاه توزیع شده است، اظهار کرد: با نگاهی به آمار نمایشگاه امسال و مقایسه آن با نمایشگاه سال گذشته می‌توان گفت که امسال 10 هزار عنوان کتاب بیشتر از سال گذشته در نمایشگاه ارایه شده، به گونه‌ای که سال گذشته، 90 هزار کتاب و امسال، 100 هزار کتاب در نمایشگاه عرضه شده است.

وی اظهار کرد: تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه نیز نسبت به سال گذشته تغییری نکرده‌اند و ناشران کتاب‌های خود را در 800 غرفه ارایه کردند.

نگاهی به برنامه‌ها
یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب فارس از ۲۵ آبان‌ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس واقع در شهرک گلستان آغاز شد. مهمترین اتفاقات نمایشگاه یازدهم در روزهای اخیر حضور پررنگ‌تر مردم به ویژه دانش‌آموزان نسبت به روزهای نخست بود. علت این موضوع نیز پیش‌بینی تسهیلات آموزش و پرورش و همکاری مدارس و همچنین امکان پرداخت بن به دانش‌آموزان بود که موجب شد حضور فرهنگیان و مدارس بیشتر در نمایشگاه کتاب به چشم بخورد.

برگزاری نشست‌های فرهنگی، جنگ نرم و مشاعره در نمایشگاه نیز در پایتخت شعر و ادب ایران یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه بود که به دلیل همزمانی با ایام محرم، حال و هوای حسینی پیدا کرده بود.

شاعران آیینی شیراز با حضور در این نمایشگاه، اشعار و قطعات سروده شده در وصف واقعه عاشورا، امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل (ع) را قرائت و حجم گسترده‌ای از مردم بازدیدکننده را به سوی بخش جنبی نمایشگاه جذب می‌کردند. مشاعره در نمایشگاه نیز رنگ و بوی ادبی به فضای سالن حافظ بخشید.

برگزاری نشست‌های فرهنگی از دیگر برنامه‎های جنبی نمایشگاه کتاب امسال بود که به بررسی کتاب‌های مختلف در حوزه‌های متنوع مانند دفاع مقدس، اجتماعی، کودک و نوجوان در سرای اهل قلم اختصاص داشت.

تسهیل روند دریافت بن نسبت به روزهای نخست برپایی نمایشگاه نیز موجب شد تا بازدیدکنندگان حاضر در صف‌های دریافت بن، رضایتمندی بیشتری نسبت به روند چگونگی دریافت داشته باشند. در عین حال، بسیاری از بازدیدکنندگان با توجه به بالا رفتن قیمت کتاب‌ها، خواستار دریافت مبلغ بیشتری از بن بودند و این مقدار را جوابگوی خرید خود نمی‌دانستند.

در سالن «نرگس» نمایشگاه فارس که به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص داشت نیز برنامه‌های جذابی برای خردسالان اجرا می‌شد، برنامه‌هایی ویژه کودکان با استفاده از کتاب‌های قصه، نقاشی و رنگ‌آمیزی و همچنین برنامه‌های قصه‌گویی و شعرخوانی. 

یازدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس با حضور 850 ناشر در بخش داخلی و بین‌المللی در پنج سالن شامل سالن حافظ با 330 غرفه، سالن بهار با 90 غرفه دانشگاهی، سالن سرو با 90 غرفه ناشران مذهبی، سالن نرگس با 75 غرفه ناشران بخش کودک و نوجوان و سالن ملاصدرا با 110 غرفه (در اختیار ناشران بین‌الملل و کتاب‌های حقوق، هنر، کشاورزی و زبان) برگزار شد. 

نمایشگاهی بدون تبلیغات

مدیرمسوول انتشارات آوند دانش، ناشر کتاب‌های دانشگاهی، به روند برگزاری این نمایشگاه انتقاداتی را وارد دانست. علی فتحی لقمان در این باره به «ایبنا»گفت: بخش عمده بازدیدکنندگان نمایشگاه را دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند که با بن‌های تخفیف اداره آموزش و پرورش به نمایشگاه آمده بودند.

وی ادامه داد: کسانی که بن کتاب داشتند یا می‌توانستند از تخفیف بهره‌مند شوند، بیشتر به نمایشگاه آمده بودند، در حالی که ما انتظار داشتیم دانشجویان یا مردم عادی سهم بیشتری در این میان داشته باشند.

فتحی اطلاع‌رسانی محدود را دلیل اصلی این موضوع دانست و اظهار کرد: با گذشتن بیش از یک دهه از برپایی نمایشگاه گذشته، مشکلات آن مشخص است و مسوولان می‌توانستند با مرور 10 دوره پیشین، راهکاری برای برون رفت از مشکلات را پیدا کنند.

وی با بیان این‌که هنوز هم دیر نشده است و مسوولان برپایی نمایشگاه می‌توانند برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه در دوره‌های آتی تلاش کنند، گفت: معمولا زمان برگزاری نمایشگاه‌های استانی را به گونه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که دو روز تعطیل آخر هفته نیز به روزهای آن افزوده شود و مردم فرصت بازدید از نمایشگاه را داشته باشند.

متصدی غرفه انتشارات دانشگاه تهران و نشر جهش که از تهران در نمایشگاه حضور دارد نیز گفت: شیراز یکی از کلانشهرهای ایران است که مردمی اهل کتاب و مطالعه دارد اما به نظر می‌رسد امسال استقبال چندانی از این نمایشگاه نشد.

سعید آرمان‌پور افزود: زمان برپایی نمایشگاه در اماه محرم یکی از دلایل استقبال کم مردم بود، زیرا معمولا صبح‌ها که مردم سرکارند و بعد از ساعت 18 نیز افراد ترجیح می‌دهند به مجالس عزاداری بروند.

به گفته وی، یکی دیگر از نقاط ضعف این نمایشگاه، نامناسب بودن پوستر تبلیغاتی نمایشگاه بود که موجب ایجاد نوعی ایهام و ابهام برای مردم می‌شد. روی این پوستر نوشته شده بود کتاب فارس و هیچ نامی از نمایشگاه برده نشده بود. به همین دلیل، مردم فکر می‌کردند قرار است کتابی رونمایی شود!

آرمان‌پور ادامه داد: دست به دست هم دادن مجموعه این عوامل موجب شده بود که تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوب و مناسبی انجام نشود و مخاطبان زیادی را نیز جذب نکنند. وقتی استانداری یا ارشاد می‌دانند چنین رویداد بزرگی در شهر دارند، باید از یک ماه پیش اطلاع‌رسانی کنند تا بیلبوردها، روزنامه‌ها و رسانه‌های دیداری و شنیداری برای این نمایشگاه برنامه‌ریزی و تبلیغ کنند.

یازدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس عصر امروز(چهارشنبه) پس از هفت روز فعالیت به کار خود پایان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط