دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
نمایشگاه‌های کتاب، افراد را به کتابخوانی علاقه‌مند مي‌كند

نماینده‌ شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات مثبت برگزاری نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی، گفت: نمایشگاه کتاب در علاقه‌مندسازی افراد به حوزه کتابخوانی تاثیرگذار است و می‌تواند برای خرید کتاب در افراد انگیزه ایجاد کند.-

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از نمایشگاه‌های کتاب به عنوان فرصتی برای خرید کتاب و ایجاد انگیزه برای مطالعه نام برد و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب، تنها عامل رشد کتابخوانی نیست، بلکه برای ترویج کتابخوانی باید همه شاخصه‌ها را فراهم کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه‌های کتاب، افزود: در این زمینه تنوع کتاب‌ها به عنوان عاملی بسیار مهم برای جذب بیشتر مخاطبان مطرح است.

پژمان‌فر ادامه داد: ارایه تسهیلاتی برای خرید کتاب، تهیه بروشورهایی درباره معرفی کتاب‌ها توسط انتشارات مختلف و برگزارکنندگان نمایشگاه و ارایه بن‌های کتاب به دانش‌آموزان از سوی نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ... از دیگر ویژگی‌هایی نمایشگاه‌های استانی به شمار می‌آیند.

وی با بیان این‌که تمام نمایندگان مجلس نسبت به مسایل فرهنگی حساسیت‌هایی دارند، گفت: آن‌ها در بسیاری از مباحث این حوزه به تبادل نظر می‌پردازند اما به صورت ویژه این مباحث توسط اعضای کمیسیون فرهنگی پیگیری می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره جایگاه و اهمیت کتابخوانی اظهار کرد: کتابخوانی یکی از مسایل مهمی است که در هر کشوری جزو شاخصه‌های رشد فرهنگی محسوب می‌شود. 

حجت‌الاسلام پژمان‌فر يادآور شد: اگر روند مطالعه را نسبت به پیش از انقلاب بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که شاخصه‌های کتابخوانی نسبتا تغییر کرده و سرانه مطالعه به ویژه در سال‌های اخير از رشد قابل توجهی برخوردار شده است اما هنوز با استانداردهای دنیا در این زمینه فاصله داریم.

به گفته وی، یکی از مسایلی که بر آن در دین اسلام و فرهنگ کشور ما تاکید شده، ارتباط انسان‌ها با کتاب‌ است. وي ابراز اميدواري كرد در کنار تشویق به مطالعه و ایجاد انگیزه برای کتابخوانی بتوانیم سرانه کتابخوانی را بالا ببریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ترویج فرهنگ کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان، را یکی از راهکارهای افزایش سرانه کتابخوانی نام برد و گفت: کتابخوانی باید به عنوان یک برنامه در فعالیت‌های روزانه کودکان و نوجوانان قرار بگیرد، نه این که فقط در مطالعه کتاب‌های درسی خلاصه شود.

وی اظهار کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان سرانه استفاده از تلویزیون را با سرانه کتابخوانی مقایسه کرد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر همچنین درباره راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: باید بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که کتاب در سبد کالای خانواده‌ها قرار گیرد و در این زمینه، انجام کارهای فنی درباره کتاب مانند توجه به فونت، جنس کاغذ و صفحه آرایی کتاب هم می تواند انگیزه مطالعه را در افراد ایجاد کند.

وی سپس از توسعه کتابخانه‌های عمومی، پشتیبانی دولت برای ارزان کردن قیمت کتاب و فراهم کردن تسهیلاتی برای دسترسی آسان مردم به کتاب، به عنوان دیگر اقداماتی نام برد که انجام آن‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی لازم است.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر معتقد افزود: اگر کار فرهنگی، برنامه‌های حمایتی و توجه به مسایل فنی کتاب، توام با یکدیگر باشند، در سرانه کتابخوانی رشد قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌شود.

چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب خراسان رضوی فردا 23 آبان به فعالیت خود پایان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط