یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
عربلو: بخش عمده‌ای از مشکلات کتابخوانی به ضعف نویسندگان برمی‌گردد

احمد عربلو، نویسنده کودک و نوجوان و عضو هیات مدیره بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان گفت: اگر کتاب خوب و متفاوت تولید شود مردم آن را می‌خوانند و این طور نیست که بگوییم به مطالعه رغبت ندارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رساني بيستمين دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران، عربلو هفته کتاب را رویداد فرهنگی مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: هفته کتاب و تمام مناسبت‌هایی که به هر بهانه به موضوع کتاب می‌پردازند اقدام شایسته‌ای است اما ما باید سعی کنیم این اقدام را به صورت یک وظیفه و دستور اجرایی نبینیم. 

وی ضمن تاکید مجدد بر ارزشمند بودن نامگذاری روزی به نام «کتاب و کتابخوانی»، گفت: همیشه ممکن است در صحبت از مشکلات نشر به سرانه پایین مطالعه اشاره شود در حالی که من می‌خواهم ضعف نویسندگان و به نوعی خود و همکارانم را بگویم که معتقدم به ضعف‌هایمان توجه نمی‌کنیم. 

عربلو با بیان این‌که کتاب خوب مخاطب و خواننده خود را پیدا می‌کند، بیان کرد: بخش عمده‌ای از عدم رغبت مردم به کتاب و کتابخوانی به ما نویسندگان برمی‌گردد که نمی‌توانیم کتاب خوب تولید کنیم و مخاطب خود را نمی‌شناسیم. 

نویسنده کتاب «وقتی آقای مدیر کارآگاه می‌شود» ادامه داد: ما نویسندگان کلیشه می‌نویسیم و در ادبیاتمان کمتر نقطه عطف، اتفاق و یا یک تفاوت را مشاهده می‌کنیم. ابدا قصد توهین به کارهای ارزشمند تولید شده را ندارم اما معتقدم نویسندگان باید دست از تنبلی بردارند و به کارهای خلاق رو بیاورند تا بازار نشر رنگ و بویی بگیرد. 

عربلو در پایان تاکید کرد: کتاب خوب با در نظر گرفتن نیاز مخاطب و در صورت تبلیغ صحیح جای خود را در میان مردم پیدا می‌کند.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بیستمین هفته کتاب در مازندران

کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع کتاب و کتابخوانی که به بحث آزاد درباره جنبه‌های مختلف این موضوع می‌پردازد در ایام هفته کتاب در 17 شهرستان تابعه استان مازندان برپا خواهد شد. 

همچنین 18 نمایشگاه کتاب نیز با حضور 190 ناشر در سراسر استان مازندران و در ایام بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. 

178 نمایشگاه ویژه مدارس، 74 جشن کتاب، 25 نمایشگاه ویژه دانشگاه‌ها، 39 شب قصه و 18 مراسم رونمایی کتاب از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای ایام هفته کتاب استان مازندران است. 

همچنین در این ایام در کنار برگزاری شب شعر، مسابقه‌های کتابخوانی با موضوع پیامبر اکرم(ص)، تجلیل از خادمان نشر و خدمتگزاران کتاب و همچنین 9 هزار و 945 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان اهدا خواهد شد. 

استان مازندان در بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) نیز با اجرای 18 برنامه فرهنگی متنوع به استقبال هفته کتاب می‌رود.

بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» از 20 تا 27 آبان‌ماه سال جاري در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط