شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
اسرافیلی: برای نهادینه کردن شوق مطالعه از کودکی تدبیر کنیم

حسین اسرافیلی، شاعر گفت: مسوولان، خانواده‌ها، مدارس و هر نهاد مسوول و متولی که می‌تواند، در ایام هفته کتاب و دیگر مناسبت‌ها برای نهادینه کردن شوق مطالعه از دوران کودکی تدبیری بیندیشد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رساني بيستمين دوره هفته كتاب، حسین اسرافیلی، شاعر این رویداد فرهنگی را ضرورتی مهم در جامعه توصیف و اظهار کرد: هفته کتاب زمان اهمیت دادن به کتاب است و نشان دادن این‌که ما چه اندازه از وقت خود را به مطالعه اختصاص می‌دهیم و به طور کلی کتاب در جامعه‌مان چه جایگاهی دارد.

وی با تاکید بر این‌که اهمیت کتاب و کتابخوانی باید در طول سال و به بهانه‌های مختلف تکرار شود، گفت: یک هفته صحبت از کتاب و کتابخوانی و جنبه‌های مختلف آن اقدام بسیار شایسته‌ای است اما نباید پس از اتمام هفته کتاب این بحث‌ها به فراموشی سپرده شود. از سوی دیگر کتابخوانی نتیجه یک زنجیره است که تبلیغ، کتاب خوب، قیمت مناسب و ... را شامل می‌شود و اگر تصمیم به افزایش سرانه مطالعه در کشور داریم باید این زنجیره را در کنار هم مدنظر قرار دهیم.

اسرافیلی ادامه داد: نمی‌توان به مردم توصیه کرد کتاب بخوانند و آن وقت در نتیجه تورم بازار کاغذ، مخاطبان جرات نکنند به سراغ خرید کتاب بروند. مشکلات نشر در هر حلقه‌ای روی دهد، به سایر حلقه‌های زنجیر آسیب می‌رساند و ضرر آن عمومی خواهد بود.

این شاعر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لذت نوشتن اشاره کرد و افزود: نوشتن تفکربرانگیز است و اگر مردم عادت کنند خاطرات روزانه شان را بنویسند، کمترین لطفش لذت از این نوشتن خواهد بود و نتیجه بلندمدت آن رجوع به کتاب‌های مختلف برای تقویت نثر است که این خود حرکتی است برای گسترش کتابخوانی.

اسرافیلی تاکید کرد: با وجود لذت نوشتن و تاثیرات آن بر گسترش کتابخوانی، تصور من این است که اگر لذت کتابخوانی که خود شیرینی بسیار فراتر از نوشتن است، از دوران کودکی در انسان نهادینه شود، مطالعه یک اقدام ارزشمند خواهد بود.

به گفته وی انسان در صورت نهادینه شدن لذت مطالعه، به بسیاری از تفریحات غیرضروری زندگی «نه» می‌گوید و مطالعه را جایگزینی خوب برای آن‌ها می‌داند.

این شاعر ادامه داد: وقتی یک انسان از درون به خواندن علاقه‌مند باشد، در خانه، در مسیر و سوار بر اتوبوس، در پارک و در هر مکان دیگری که فرصت کند، کتاب به دست می‌گیرد. این فرد خواب و خوراک و آسایش خود را برای جذابیت کتاب فدا می‌کند و نکات برجسته آن را در ذهن می‌سپارد تا بعدها در جایی از آن بهره‌مند شود.

اسرافیلی در پایان گفت: من پیشنهاد می‌کنم مسوولان، خانواده‌ها، مدارس و هر نهاد مسوول و متولی که می‌تواند، برای نهادینه کردن شوق و لذت مطالعه از دوران کودکی تلاش کند و تدبیری بیندیشد.

برپایی بیش از سه هزار نمایشگاه کتاب ویژه مدارس سراسر کشور

بیش از سه هزار نمایشگاه کتاب در 32 استان سراسر کشور با مشارکت اداره‌هاي کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌هاي آموزش و پرورش و ناشران هر استان برگزار می‌شود.

همايون اميرزاده، مسوول امور هماهنگي استان‌هاي هفته كتاب در این باره توضیح داد: مدارس مهمترین حلقه در بحث کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شوند و رویکرد ستاد مرکزی هفته کتاب نیز حمایت ویژه از برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مدارس است. 

وی افزود: به دلیل اهمیت ظرفیت مدارس ما با ناشران خصوصی، آموزشی و کودک و نوجوان هر استان تعامل برقرار کردیم و آن‌ها نیز آمادگی خود را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه‌های کتاب در مدارس اعلام کردند.

به گفته امیرزاده نمایشگاه‌های کتاب در مدارس سراسر کشور از سوی اداره‌هاي کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌هاي آموزش و پرورش و ناشران هر استان برگزار می‌شود و در صورت لزوم ستاد مرکزی هفته کتاب برای همیاری استان‌ها، وارد عمل خواهد شد.

بر این اساس در استان آذربایجان غربی 41، اردبیل یک هزار و 216، چهارمحال و بختیاری هفت، خوزستان 130، زنجان سه، سمنان 25، جنوب کرمان 14، یزد 178، همدان 81 و ... نمایشگاه کتاب در مدارس خود برگزار می‌کنند.

در مجموع مدارس سراسر کشور در ایام بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه هزار نمایشگاه کتاب خواهند بود.

اهدای کتاب به مردم در سراسر کشور در روز کتاب

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد با توجه به نامگذاری پنجمین روز از هفته کتاب به نام «هدیه کتاب خوب، ترویج فرهنگ کتابخوانی» و انتخاب شعار این روز مبنی بر «اهدای کتاب به آنان که دوستشان داریم» حرکتی نمادین برای اهدای کتاب به مردم در سطح کشور را انجام دهد.

در این اقدام در مکان‌های چون میادین اصلی شعر، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، پادگان‌ها، زندان‌ها و... با حضور مسوولان، کتاب به عنوان هدیه به مردم اهدا خواهد شد.

همچنین قرار است تمامی نهادهای عضو ستاد برگزاری هفته کتاب در اجرای این طرح نمادین مشارک داشته و از ظرفیت‌های خود بهره‌مند شوند.

بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» از 20 تا 27 آبان ماه سال جاري در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط