جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
بخش ویژه کتاب‌های الکترونیک وزارت ارشاد فعال شود

مدیر انتشارت «امید کومش» شهرستان سمنان پیشنهاد داد که بخش ویژه برای کتاب‌های الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال شود.-

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بابیان این‌که مشکل کتاب‌های الکترونیکی در دنیای مجازی، امکان دانلود آن برای همه و پایمال شدن حق نویسنده اثر است، عنوان کرد: رعایت حق مولف و دایر کردن شعبه‌های شرکت نرم‌افزاری الکترونیکی در شهرستان‌ها برای نصب قفل روی لوح‌های فشرده، تحول بزرگی در  گسترش تولید این کتاب‌ها به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره هزینه کمتر تولید کتاب با استفاده از این روش نسبت به چاپ کاغذی کتاب و افزایش سرانه مطالعه مردم گفت: با توجه به قیمت بالای کاغذ و حرکت اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت حذف کاغذ در دولت الکترونیک، بهتر است به سمت انتشار کتاب‌ به صورت لوح فشرده برویم.

مدیر انتشارت امید کومش درباره موانع گسترش استفاده از کتاب‌های الکترونیکی اظهار کرد: به عنوان مثال، نداشتن دسترسی به اینترنت و کامپیوتر در مناطق محروم برخی استان‌ها، مشکلی است که می‌توان آن را با دایر کردن پیشخوان‌های دولت الکترونیک و دفاتر فعال در این شهرستان‌ها حل کرد.

امیدی با بیان این‌که یکی از اهداف دولت الکترونیک، کوتاه شدن زمان انجام کارهای اداری است، عنوان کرد: طولانی شدن دریافت مجوز کتاب‌ از مشکل‌های ناشران شهرستانی است؛ در صورتی که با ایجاد یک برنامه نرم‌افزاری در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان پیگیری اینترنتی مجوز کتاب‌های استانی هم فراهم می‌شود.

وی افزود: تولید نرم‌افزاری برای آپلود کتاب‌های استانی که می‌خواهند وارد مرحله چاپ شوند و پیگیری مراحل دریافت مجوز کتاب این ناشران به صورت اینترنتی، کمک بزرگی به آنان از نظر حذف هزینه‌های رفت و آمد، سرعت پاسخگویی و نیاز نداشتن به حضور فیزیکی آنان می‌کند.

مدیر انتشارت امید کومش با ارایه پیشنهاد حل مشکل توزیع کتاب در شهرستان‌ها از طریق دایر کردن نرم‌افزار آپلود کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیگیری اینترنتی و گسترش استفاده از کتاب‌های الکترونیکی، مشکل توزیع کتاب‌های کاغذی در شهرستان‌ها را از بین می‌برد. 

امیدی درباره افزایش کیفی سرانه مطالعه در شهرستان‌ها نیز اظهار کرد: مطالعه کتاب باید از طریق فرهنگسازی، ایجاد نیاز و سپس دسترسی آسان به کتاب فراهم شود تا مردم علاوه بر خرید کالا‌های لوکس و گرانقیمت، به خریداری کتاب‌ با قیمت بسیار نازل‌تر از آن‌ها نیز تشویق شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط