دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
جمع‌آوری بیش از 600 اثر در تالار نویسندگان اردبیل

در تالار نویسندگان استان اردبیل موسوم به «گنجینه نویسندگان اردبیل» بیش از 600 اثر بومی جمع‌آوری شده است. این تالار با حضور «منصور واعظی» دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پنجم یا ششم مهرماه امسال افتتاح خواهد شد._

صادق فرهمند امین، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این خبر اظهار کرد: برای جمع‌آوری این آثار به تمامی ادارات استان اردبیل فراخوان فرستادیم که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شدیم و تاکنون در این تالار بیش از 600 اثر از 400 نویسنده را گردآوری کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که برای عرضه آثار مولفان خانم در این تالار برنامه ویژه‌ در نظر داریم، ادامه داد: در «گنجینه نویسندگان اردبیل» آثار نویسندگان اردبیلی در گذشته بسیار دور تا زمان حال وجود دارد. این تالار با حضور استادان دانشگاه‌ها، مسوولان فرهنگی و غیرفرهنگی، مدیران کتابخانه‌های استان اردبیل، اصحاب قلم، رسانه، فرهنگ و هنر و مسوولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل عنوان کرد: اکنون کتاب‌های نویسندگان بزرگ استان اردبیل نظیر محقق اردبیلی، حسن احمدی گیوی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله علی مشکینی، بیضای اردبیلی، یحیوی، انوری، بابا صفری، عبدالله توکلی، آیت‌الله موسوی نُنه‌کران، محمدرضا بایرامی، غفارزادگان و امیرحسین فردی در تالار نویسندگان اردبیل نگهداری می‌شوند. 

وی افزود: همچنین آثار مولفان و مترجمان در رشته‌های علوم پایه، علوم مذهبی و قرآنی، مرثیه، هنر، تاریخ و جغرافیا، شعر و ادبیات و آمار را گردآوری کرده‌ایم و در «گنجینه نویسندگان اردبیل» با فنون نوین کتابداری حفظ و عرضه خواهیم کرد.

فرهمند امین گفت: در این تالار بخشی همچنین به‌ آثار نویسندگان دفاع مقدس و زندگی‌نامه شهیدان و سرداران استان اردبیل اختصاص دارد. در این بخش، نوشتار نویسندگانی مانند «عمار احمدی» و ساسان ناطق ارایه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «قدیمی‌ترین و جدیدترین اثر این تالار متعلق به چه کسانی است؟» بیان کرد: قدیمی‌ترین کتاب، نوشته محقق اردبیلی است که به زمان صفویه تعلق دارد و جدیدترین کتاب هم اثر بیک جامعی با عنوان «سورها و سوگ‌ها» است. کتاب «سورها و سوگ‌ها» به بیان جشن‌ها و عزاداری‌های استان اردبیل می‌پردازد که در راس آن‌ها عزاداری‌های امام حسین(ع) قرار دارد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل همچنین درباره جوان‌ترین و مسن‌ترین نویسنده اظهار کرد: جوان‌ترین نویسنده دختر 10 ساله و مسن‌ترین هم «آیت‌الله فخرالدین ننه‌کران» است. اکنون آیت‌الله فخرالدین ننه‌کران در قید حیات است و حدود یکصد سال سن دارد. آیت‌الله فخرالدین ننه‌کران در سال‌های گذشته نماینده مردم شهرستان اردبیل در مجلس اسلامی ایران بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط