دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰
ساختارهاي نادرست، كتابخانه‌ها را به قرائتخانه تبديل كرده است

به گفته دكتر رحمت‌الله فتاحي، وجود مشكل در ساختار و روش نظام آموزشي در سطوح مختلف تحصيلي، كتابخانه‌ها را به قرائتخانه تبديل كرده ‌است.

دكتر رحمت‌الله فتاحي،‌ رييس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران و استاد دانشكده كتابداري دانشگاه فردوسي مشهد به خبرنگار  خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: برنامه های مبتنی بر یک منبع، عدم هدایت دانش آموزان و دانشجویان به سوی کارهای تحقیقی، و نبود یا کمبود منابع و خدمات متنوع، از دلایل رکود کتابخانه‌هاي كشور در سال‌هاي اخير است.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما كه كتابخانه‌هاي ايران تا چه اندازه به استاندارد جهاني نزديكند، اظهار داشت: بر اساس تحقيقات صورت گرفته،‌ در كشور ما،‌ کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی نسبت به سایر انواع کتابخانه‌ها (عمومی، کودک، آموزشگاهی، روستایی، و مساجد) مطابقت بيشتري با استاندارد جهاني دارند. 

فتاحي توضيح داد: وجود تعداد قابل توجه کتابدار متخصص در كتابخانه‌هاي تخصصي در كنار اختصاص امكانات ويژه به آنها از دلايل اصلي اين امر است. از سوی دیگر، مراجعان این کتابخانه ها نیز  استادان و دانشجویاني هستند که به منابع  روزآمدتر و خدمات موثرتر نیاز دارند.

اين استاد دانشگاه،‌ در ادامه به نظام آموزش كتابداري دانشگاه‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: نظام  آموزش عالي كتابداري ايران به واسطه تحولات سریع در همه زمینه ها، در حال تحول است و در بسیاری از گروه‌های کتابداری، استادان تلاش می کنند که مفاهیم و نظریه های جدید را به دانشجویان ارايه دهند.  همچنین، موضوع بسیاری از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در راستای مطرح کردن مسايل جدید است. 

وي در عين حال، توجه بيشتر به مسايل بومی را در دانشگاه‌ها لازم دانست و از گسترش بي‌رويه و بدون برنامه رشته كتابداري در دانشگاه‌هاي غيردولتي ابراز نگراني كرد.

فارغ التحصيل رشته كتابداري دانشگاه سيدني،‌ در پاسخ به اين پرسش كه آيا آموزش كتابداري در كشور قابليت كافي را براي پرورش كتابدار حرفه‌اي دارد، اذعان كرد: نمي‌توان با يك برنامه درسي مشخص دانش و مهارت لازم را در دانشجويان ايجاد كرد. گروه‌ها به لحاظ استادان و امکانات با یکدیگر متفاوتند و در نتیجه می توان انتظار داشت که تخصص دانش آموختگان آنها نیز با هم تفاوت داشته باشد. 

وي بر اهميت توجه به آموزش تفكر منطقي و روش‌شناختي در دانشكده‌هاي كتابداري تاكيد كرد و افزود: توانایی تحلیل وضعیت، تصمیم گیری و برنامه ریزی بر اساس نیازها قابليتي است كه از دانش آموخته رشته كتابداري انتظار داريم.

به گفته دكتر فتاحي،‌ تعداد کتابخانه های عمومی، جذاب و در دسترس بودن آنها، وجود کتابداران متخصص و منابع جامع و ارايه انواع خدمات در گرايش هرچه ‌بيشتر جوانان به کتابخانه های عمومی موثر است.

رييس انجمن كتابداري و اطلاع رساني درباره اهداف و فعاليت‌هاي اين نهاد توضيح داد: هدف اصلي از تشكيل اين انجمن، ارتقای حرفه کتابداری و اطلاع رسانی در ایران و ایجاد فضایی علمی و پویا برای تعامل کتابداران با هم است و کمیته های مختلف انجمن تلاش دارند با فعالیت‌های متنوع خود به رشد حرفه ای و علمی كتابداران کمک کنند. 

وي خاطرنشان كرد: اين انجمن در مدت فعاليت شش ساله خود برگزاری بیش از 50 همایش تخصصی ماهانه، کارگاه‌های آموزشی، انتشار کتاب و انجام فعالیت‌های پزوهشي متنوع را در كارنامه دارد.

فتاحي در پایان گفت و گو تصريح كرد: اكنون،‌ کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به‌ منزله شاخص پیشرفت هر جامعه تلقی می شوند و ایران به داشتن کتابخانه‌های بزرگ و مهم در تاريخ به خود مي‌بالد.  هراندازه به توسعه کتابخانه‌ها بیشتر توجه شود، رشد فعالیت‌های علمی، آموزشی و در نتیجه سوق دادن كشور به سوی جامعه اطلاعاتی و دانایی‌محور ممكن مي‌شود.

 رحمت‌الله فتاحي،‌ متولد 1330در همدان و داراي درجه دكتراي كتابداري و اطلاع‌رساني در سال 1997 ميلادي از دانشگاه نيو ساوت سيدني است.  از دكتر فتاحي تاكنون  15 کتاب، 77 مقاله فارسی، و 18 مقاله انگلیسی عرضه شده كه برخی از مقاله های انگلیسی وی به عنوان منبع درسی در دانشکده‌های کتابداری مطرح دنيا استفاده شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیپور ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    سلام خسته نباشید. دوست دارم با شما در ارتباط باشم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها