چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
کتاب‌های جدید‌التالیف، زمینه‌های تعمیق یادگیری را فراهم می‌کنند

مولفان حوزه کم‌توان ذهنی به تازگی نگارش کتاب‌های درسی «تعلیمات دینی»، «قرآن»، «علوم»، «فارسی»، «ریاضی» و «مطالعات اجتماعی» دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه ششم ابتدایی را به پایان رسانده‌اند. کارشناس مسوول برنامه‌ریزی آموزشی این گروه از دانش‌آموزان می‌گوید: این کتاب‌ها علاوه بر ارایه مطالب نظری، زمینه‌های تعمیق و تثبیت یادگیری را فراهم می‌کنند.-

محبوبه ضرغامپور، کارشناس مسوول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: «تعلیمات دینی»، «قرآن»، «علوم»، «فارسی»، «ریاضی» و «مطالعات اجتماعی» عناوین برخی از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه ششم ابتدایی‌اند که نگارش آن‌ها به تازگی به اتمام رسیده است.

وي توضيح داد: محتوای این کتاب‌ها کاملا کاربردی‌اند؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان می‌توانند از مطالب مندرج در آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده کنند. 

ضرغامپور با بیان این‌که «کتاب‌های راهنمای معلم هر کدام از این کتاب‌های درسی نیز توسط گروه مولفان آموزش و پرورش دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی تالیف شده‌اند» توضیح داد: فایل PDF این کتاب‌ها به دلیل دسترسی آسان و سریع معلم‌ها به آن‌ها در پایگاه الکترونیکی آموزش و پرورش استثنایی به نشانی www.seo.ir قرار می‌گیرد. مولفان در این آثار علاوه بر ارایه مبانی تئوری و نظری برای هر درس، به تحلیل محتوای درس به درس نیز پرداخته‌اند.

کارشناس مسوول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی افزود: کتاب‌های درسی «تعلیمات دینی»، «قرآن»، و «علوم» با هدف آماده‌سازی برای مرحله چاپ، به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ارسال شده‌اند.

ضرغامپور عنوان کرد: کتاب‌های درسی «فارسی»، «ریاضی» و «مطالعات اجتماعی» اکنون در مرحله ویرایش نهایی به سر می‌برند. این کتاب‌ها نیز هفته آینده برای چاپ به سازمان مذکور ارسال خواهند شد.

وی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی مذکور اظهار کرد: دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه ششم ابتدایی در کتاب درسی «تعلیمات دینی» با موضوع‌های مناجات، احکام، خداشناسی، نبوت و امامت، آداب و اخلاق اسلامی آشنا می‌شوند. همچنین این دانش‌آموزان در کتاب درسی «قرآن» به فراگیری همان قواعدی می‌پردازند که در پایه‌‌های چهارم و پنجم ابتدایی آموزش دیده‌اند. علاوه بر آن مولفان در این اثر شرایطی را فراهم کرده‌اند تا توجه دانش‌آموزان به خواندن سوره‌های کوتاه قرآن کریم متمرکز شود.

کارشناس مسوول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی ادامه داد: علوم زیستی، علوم فیزیکی و علوم زمین از جمله سرفصل‌های کتاب درسی «علوم» را تشکیل می‌دهند. دانش‌آموزان در بخش علوم زیستی به فراگیری موضوع‌هایی مانند مواد غذایی، ورزش، سلامتی و مهاجرت پرندگان می‌پردازند. در بخش علوم فیزیکی دانش‌آموزان با تاثیر دما بر مواد، استفاده صحیح از منابع نوری، کاربرد برق در زندگی روزمره آشنا می‌شوند. در بخش پایانی یعنی بخش علوم زمین نیز از پدیده طبیعی سیل و محیط زیست سالم شناخت کسب می‌کنند.

ضرغامپور درباره کتاب درسی «فارسی» دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه ششم ابتدایی گفت: مولفان در این اثر به تقویت چهار مهارت گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن پرداخته‌اند. همچنین کتاب به گونه‌ای تالیف شده است که دانش‌آموزان با نهادهای اجتماعی، شخصیت‌ها و طبیعت نیز آشنا می‌‌شوند.

وی با اشاره به کتاب درسی «ریاضی» این گروه از دانش‌آموزان استثنایی عنوان کرد: عددنویسی، تقویم، اعداد زوج و فرد، پول، ساعت و اندازه‌گیری از جمله موضوع‌هایی‌ به‌شمار می‌آیند که در این اثر ارایه شده‌اند.

کارشناس مسوول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی ادامه داد: کتاب درسی «مطالعات اجتماعی» این دانش‌آموزان مباحثی مانند خودشناسی، خانواده، تعامل انسان و محیط، وسایل ارتباط جمعی، آشنایی با مقررات عبور و مرور و وسایل نقلیه، آشنایی کشور ایران و بهداشت محیط و اوقات فراغت را دربردارد.

ضرغامپور در پاسخ به این سوال که «اکنون مولفان حوزه کم‌توان ذهنی در حال تالیف کدام یک از کتاب‌های درسی از پایه ششم ابتدایی‌اند؟» گفت: امسال دو ماده درسی جدید با عناوین «کار و فناوری» و «تفکر و پژوهش» در پایه ششم ابتدایی ارایه می‌شود. مولفان اکنون در حال تالیف این دو کتاب‌اند.

وی به این سوال که کتاب‌های «کار و فناوری» و «تفکر و پژوهش» با چه رویکردی تالیف می‌شوند، این چنین پاسخ داد: در کتاب درسی «کار و فناوری» در بحث مربوط به کار، یک سلسله پودمان‌ را به دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش می‌دهیم. کار با چوب، کار با کاغذ، خیاطی ساده و صنایع‌ دستی عناوین برخی از این پودمان‌هاست که هر دانش‌آموز کم‌توان ذهنی حداقل باید یکی از این پودمان‌ها را با توجه به شرایط محیطی و توان یادگیری خود آموزش ببیند.

کارشناس مسوول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در ادامه سخنانش اظهار کرد: دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه ششم ابتدایی در بحث مربوط به فناوری در کتاب «کار و فناوری» در حد خیلی ساده با رایانه آشنا می‌شوند.

ضرغامپور در پایان گفت: مولفان در کتاب «تفکر و پژوهش» شرایط لازم برای تقویت مهارت‌های تفکر دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را فراهم کرده‌اند. پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل، استدلال و تفکر انتقادی از جمله مهارت‌های تفکر در این اثر محسوب می‌شوند. همچنین این کتاب به گونه‌ای تالیف شده است که معلم‌ها با استفاده از خواندن داستان و انجام بازی‌های مختلف در کلاس درس توسط دانش‌آموزان، موفق به تقویت روحیه کنجکاوی و کاوشگری آن‌ها می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط