پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
دومین «ویژه‌نامه ادبیات تطبیقی» به چاپ رسيد

دومین «ویژه‌نامه ادبیات تطبیقی» از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد. سرمقاله این نشریه به قلم علیرضا انوشیروانی است. در این یادداشت ضرورت‌های تدوین و برنامه‌ریزی راهبردی برای رشته ادبیات تطبیقی در ایران تشریح شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در بخشی از مقدمه و سرمقاله این نشریه به قلم انوشیروانی آمده است:«رشد و گسترش ادبیات تطبیقی در ایران نیازمند تدوین برنامه‌ای راهبردی است و رشد صرفا قارچ‌گونه آن بیش از آن که مفید باشد، ضربه‌ای بنیان کن بر نهال نحیف و تازه رسته این رشته در ایران است که سخت نیازمند مراقبت است، به سخن دیگر باید فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی این رشته را در دانشگاه‌های ایران شناسایی کرد و براساس آن برنامه‌ریزی کرد...»
 
انوشیروانی، استاد دانشگاه شیراز و مدیر گروه بخش ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
 
دیوید دمراش، ‌استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه هاروارد و مشاور علمی این نشریه نیز سال گذشته (1390) به دعوت انوشیروانی برای سخنرانی درباره این گرایش جدید در ادبیات جهان به فرهنگستان آمد.

«از اسطوره تا ادبیات شفاهی به متون ادبیات مکتوب» (فریده علوی، رضا علی‌اکبری‌پور)، «کیخسرو در آیینه ادبیات شرق و غرب» (افسانه خاتون‌آبادی)، «تطبیق مبانی کلاسیسیم در فن شعر بوالو و ادبیات فارسی» (محمدرضا امینی) و «ادبیات و نقاشی» (لاله آتشی و علیرضا انوشیروانی)، از جمله مطالب منتشر شده در بخش مقالات این نشریه‌اند. 

«ادبیات تطبیقی در هنگ کنگ»و «بیستمین همایش بین‌المللی ادبیات تطبیقی» نیز از مطالب بخش گزارش این نشریه به شمار می‌روند. 

«ادبیات جهان چیست»، نوشته دیوید دمراش (مژده دقیقی)، «ادبیات تطبیقی، موضوع و روش»، نوشته آلدریج (مژده دقیقی) و «چالش ادبیات تطبیقی،‌ نوشته کلادیو گی‌ین (ناهید حجازی) نیز مقالاتی هستند که در فصل معرفی و نقد کتاب این فصلنامه ادبی گنجانده شده‌اند.

سردبیر نخستین ویژه‌نامه ادبیات تطبیقی در فرهنگستان ابوالحسن نجفی و مشاور علمی آن دیوید دمراش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها