شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
«نیزه بر پلک پروانه‌ها» بر پيشخان كتابفروشي‌ها نشست

مجموعه شعر عاشورایی عبدالعظیم صاعدی با عنوان «نیزه بر پلک پروانه‌ها» منتشر شد. شعرهای این مجموعه در سه دفتر گرد آمده‌‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «نیزه بر پلک پروانه‌ها» با یادداشتی به قلم صاعدی و با عنوان «اعماقی دیگر» درباره واقعه عاشورا آغاز می‌شود.

این مجموعه در سه دفتر به ترتیب شامل شعرهای نو، مثنوی‌ها و دوبیتی‌ها است. به‌طور کلی در این مجموعه 91 قطعه شعر در این سه قالب آمده است. در دفتر نخست 74 شعر نو، در دفتر دوم چهار مثنوی و در دفتر سوم 13 دوبیتی دیده می‌شود.

«رهرو»، «شکفتن»، «چیزی از جنس محال»، «عطرهای هنوز»، «پیوند»، «با حلقی از همیشه»، « شوق»، «قدمگاه»، «ارتفاع عاشورا»، «غروب در غربت»، «شام غریبان»، «حُسن اوصاف»، «برای رویش»، «هزاره‌ها گل سرخ»، «تا ایوان خورشید»، «خلاصه»، «چه باک»، «حیرتستان»، «آبروی عشق» و « این سیه‌پوشی» عنوان برخی از شعرهای این کتاب هستند.

صاعدی پیش‌تر در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره نقطه مشترک شعرهای عاشورایی این مجموعه گفته بود: «نقطه مشترک شعرهای این دفتر این باور است که جهان در زمان واقعه عاشورا، رویاهایش را از دست داده است، اما امام حسین(ع) رویاهای توحیدی مردم را زنده می‌کند و ذات رویا را به جهان هدیه می‌بخشد.»

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «مقروض»:
«در ظلمت آن شبان
که ماه،
مقروض زمین است
حسین باوران،
مهتابی دیگر را
از افق‌های پیشانی بر می‌تابند.
زمین،
به یقین
مقروض آن‌هاست.»

یک نمونه از دوبیتی‌های این مجموعه:
«و با من کس نگفتا راه تا او
چو آهم آن رَهِ کوتاه تا او
پریشان در هزاران را ظلمت
مرام «زینب»م شد ماه تا او»

عبدالعظیم صاعدی متولد 1324 است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه‌های شعر «باغ پیراهن تو بود»، «پرسه در پاییز»، «صبح پشت پنجره»، «روزهای جیوه‌ای»، «پاییز میهن من است»، «وقت هلاک خواب»، «ک‍ل‍ی‍د ه‍ف‍ت‌ آس‍م‍ان» و «ف‍ق‍ط ع‍ش‍ق‌ م‍ی‌ت‍وان‍د» اشاره کرد.

مجموعه شعر «نیزه بر پلک پروانه‌ها» در 120 صفحه، شمارگان هزار و 200 نسخه و قیمت سه هزار و 900 تومان از سوی انتشارات تجلی‌مهر منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط