چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
حمیدیان: قیاس شاعران با یکدیگر اشتباه است

سعید حمیدیان، پژوهشگر و مصحح، معتقد است مقایسه شاعران بزرگ پارسی‌زبان با یکدیگر امری اشتباه و این موضوع از خامی‌های جدید دوران معاصر است؛ چراکه این شاعران از نظر اندیشه‌ای و سبک شعری کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.-

حمیدیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: یکی از مشکلاتی، که در ارتباط با شاعری چون سعدی و دیگر شاعران بزرگ ایران‌زمین دیده می‌شود، قیاس شاعران با یکدیگر از سوی مخاطبان است.

وی ادامه داد: این مساله در حالی صورت می‌گیرد، که اغلب این شاعران از نظر افق فکری و اندیشه‌ای و جنبه‌های سبک شعری یا زبان شعر با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. برهمین اساس ترجیح دادن یکی بر دیگری از رسم‌های ناشایست زمان ما به حساب می‌آید.

این مصحح از چهار شاعر بزرگ ایران یاد و تاکید کرد: چهار ستون ادب فارسی یعنی فردوسی در راس همه و سعدی، حافظ و مولانا، به هیچ‌شکل قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. در گذشته نیز بدین صورت قیاسی میان این شاعران انجام نمی‌شده و این موضوع از مشکلات زمان ما است.

وی افزود: در میان این شاعران، سعدی بیشتر از دیگران مشمول کم‌لطفی‌های بسیاری از حدود یک قرن پیش تاکنون شده است؛ البته در دوره خامی‌های جدید مشکلاتی از این دست بسیار داریم.

حمیدیان بار دیگر با اشاره‌ به چهار ستون شعر فارسی، تشریح کرد: این ستون‌های شعر فارسی و بزرگان ادب ایرانی برای ما همانند یک اثر نفیس هنری و کهن هستند که چون تابلوی نقاشی با همه خوب و بدشان، گرایش‌‌ها، فرهنگ‌ها و عملکردشان ثابت شده‌اند. 


وی ادامه داد: بنابراین تصور نمی‌کنم جامعه امروز برای زندگی امروزی‌اش از سعدی و «گلستان» او یا دیگر شاعران چون حافظ و فردوسی الگو بگیرد، بلکه این شاعران و آثار ارزشمند آن‌ها در همین شکل و ظاهر موجب افتخار و سربلندی ما هستند.

این پژوهشگر یادآور شد: البته تاثیر این شاعران را در طول زمان نمی‌توان انکار کرد؛ چراکه این افراد مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها، عادت‌ها، اندیشه‌ها و به‌طور کلی دنیای ما را ساخته‌اند.

وی در پایان گفت: بر همین اساس در دنیای امروز نیز بهتر است تمام سعی خود را به‌کار بگیریم تا آثار آن‌ها به مثابه یک اثر نفیس کهن با تمام زیبایی‌هایش حفظ شود.

اول اردیبهشت، همزمان با سالروز تولد سعدی شیرازی، در تقویم ایران روز بزرگداشت «سعدی» نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط