سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
يادنامه منوچهر مرتضوي تدوين شد

يادنامه منوچهر مرتضوي، حافظ‌شناس فقید، با تدوين محمد طاهري خسروشاهي از سوي انتشارات ستوده در تبريز منتشر مي‌شود. اين اثر در مرحله چاپ قرار دارد.-

 خسروشاهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: منوچهر مرتضوي از افتخارات آذربايجان شرقي به ويژه در عرصه شناخت فرهنگ ايران، اسلام و زبان و ادبيات فارسي بود. با وجود آن ‌كه سال‌ها از زمان انتشار آثار وي مي‌گذرد اما هنوز هم اين آثار به عنوان كتاب‌هاي مرجع و مورد بحث شناخته مي‌شوند؛ به ويژه كتاب «مكتب حافظ» كه راهي براي شناخت نظام پيچيده ذهن و زبان حافظ است.

وي درباره ضرروت تدوين يادنامه منوچهر مرتضوي گفت: اين كار سال‌ها مورد نظر محققان علاقه‌مند به فرهنگ و ادب ايران بود. اما وي در زمان حيات به اين كار راضي نمي‌شد.

طاهري خسروشاهي افزود: بعد از درگذشت استاد در تيرماه 1389 رييس دانشگاه تبريز، دكتر سيدمحمد تقي علوي بر ضرورت تكريم و بزرگداشت وي تأكيد و مرا مامور انجام تدوين يادنامه‌اي براي او كرد.

وي ادامه داد: بعد از فراخوان‌هاي اختصاصي به چهره‌هاي ادبي كشور و دوستان منوچهر مرتضوي به دعوت‌نامه‌هاي دانشگاه تبريز پاسخ داده شد و با ارسال مقالات و خاطرات موجبات نشر اين يادنامه فراهم شد.

طاهري خسروشاهي گفت: يادنامه منوچهر مرتضوي از يك مقدمه و پنج بخش تشكيل شده است. بخش نخست با عنوان «اخوانيات» شامل خاطراتي از دوستان و شاگردان وي است كه از زواياي مختلف، حيات علمي و اجتماعي آن استاد را بررسي كرده‌اند. از جمله مطالب اين بخش مي‌توان به خاطراتي از جليل تجليل، بهاءالدين خرمشاهي و توفيق سبحاني اشاره كرد.

وي ادامه داد: بخش دوم، شامل هفت قطعه شعر است كه در بزرگداشت استاد مرتضوي سروده شده‌اند. در بخش سوم به شيوه مرسوم يادنامه‌ها، مقالاتي از چهره‌هاي فرهنگي و ادبي مانند غلامعلي حداد عادل، محمدرضا نصيري، محمود اميد سالار، رشيد عيوضي و  حسن انوري آورده شده‌اند.

طاهري خسروشاهي با اشاره به بخش چهارم كتاب گفت: در اين بخش، متن سخنراني مرحوم بديع‌الزمان فروزان‌فر درج شده است و بخش پاياني كتاب در برگيرنده اسناد و تصاويري از زندگي استاد مرتضوي است كه براي نخستین بار منتشر مي‌شوند.

وي افزود: براي «يادنامه منوچهر مرتضوي» فهرست اعلام تنظيم شده تا جنبه تحقيقي و پژوهشي اثر حفظ شود. صفحه‌آرايي و حروفچيني كتاب زير نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسي انجام شده است.

طاهري خسرو شاهي در پايان گفت: اين يادنامه در مرحله چاپ قرار دارد و در 900 صفحه با بيش از 70 مقاله از سوي انتشارات ستوده تبريز منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها