دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
سروده‌های عاشورایی رضا عبداللهی منتشر شد

دفتر شعر «گریه کن ای ابر» دربرگیرنده مجموعه سروده‌های عاشورایی رضا عبداللهی به مناسبت ماه محرم از سوی انتشارات تجلی مهر منتشر شد. همچنین جلد نخست مجموعه ترانه‌ها و دفتری از غزل‌های جدید این شاعر به تازگی به چاپ رسیده است.-

عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مجموعه شعر عاشورایی‌اش گفت: این اثر، بیست و سومین کتاب من به حساب می‌آيد و سروده‌های عاشورایی من در قالب‌های مثنوی و دوبیتی را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: حدود 50 دوبیتی در کتاب «گریه کن ای ابر» آمده است و اغلب آن‌ها شعرهایی توصیفی هستند. همچنین هشت مثنوی نیز در این مجموعه گنجانده‌ام. این مثنوی‌ها با ذکر جزئیات، تصاویری از صحرای کربلا و واقعه عاشورا را به مخاطب ارایه می‌کنند.

این شاعر با تاکید بر توجه به بعد مرثیه در این شعرها افزود: یکی از مثنوی‌های این کتاب با عنوان «این‌جا غروب دریا یادآور غم توست» پیش‌تر همراه با موسیقی اجرا شده است.

وی در ادامه به دفتری از مجموعه غزل‌های جدیدش اشاره و تشریح کرد: این دفتر با عنوان «وقتی که نیستی گریه را بهانه می‌کنم» دربرگیرنده حدود 30 غزل از غزل‌های سه یا چهار سال اخیر من است، که اغلب پیرامون مضامین عاطفی سروده شده‌اند. این مجموعه از سوی نشر چاپار به بازار کتاب آمده است.

عبداللهی ادامه داد: مجموعه دیگرم با عنوان «یاد تو در دل من طوفان به پا می‌کند» جلد نخست از مجموعه ترانه‌های من به حساب می‌آید، که از سوی نشر نگاه به چاپ رسیده، اما جلد دوم آن هنوز تدوین نشده است.

وی اظهار کرد: این دفتر حدود 150 ترانه از سال‌های دهه 50 تا حدود چهار یا پنج سال پیش را شامل می‌شود. این ترانه‌ها بیشتر با مضامین عاطفی سروده شده‌اند، البته در میان آن‌ها تعدادی ترانه با مضمون آیینی و اجتماعی نیز دیده می‌شود.

این شاعر در پایان به اجرای اغلب این ترانه‌ها از سوی خوانندگان مختلف اشاره کرد و افزود: در حوزه ترانه با مرحوم بابک بیات کارم را آغاز کرده‌ام و نخستین ترانه‌هایم توسط او اجرا شده‌‌اند.

رضا عبداللهی متولد 1330 است. دیوان‌های «واله اصفهانی»، «میرزا ابوالحسن فراهانی»، «شفیعای شیرازی»، «صبوری تبریزی» و «حسرت همدانی» با تصحیح او منتشر شده‌اند. مجموعه‌های شعر «در حاشیه سکوت» (غزل)، «گزیده ادبیات معاصر» (غزل)، «با تمام خستگی لبخند داشت» (مثنوی)، «دلم هرکجا هست یادش بخیر» (غزل)، «کدامین جمعه می‌آیی» (دوبیتی) و «بگو با چه لحنی بخوانم تو را» (مثنوی) از دیگر آثار منتشر شده او هستند.

علاوه بر این،‌ کتاب‌های «گلچین شعرا، بیا تا گل برافشانیم» (گردآوری)، «هجوگویان پارسی‌زبان» (پژوهش)، «خودستایی در بیان شاعران» (پژوهش)، «بحثی پیرامون زحاف رایج در شعر فارسی» (پژوهش) و «اندیشه‌های به یادماندنی» از عبداللهی به چاپ رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط