شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
محمد آشنا: چاپ و توزیع یک متولی مناسب داشته باشد

محمد آشنا، یکی از شاعرانی که در نخستین همایش «نویسندگان ایران» حضور داشت در گفت‌و‌گو با «ایبنا» از مشکلات نشر در حوزه چاپ کتاب‌های شعر و دیگر آثار گفت و بر ضرورت وجود یک متولی مناسب برای چرخه نشر و توزیع، البته با حمایت‌های دولتی تاکید کرد.-

این شاعر، در حاشیه نخستین «همایش نویسندگان ایران» و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: به‌نظرم در کشوری با 70 میلیون جمعیت، انتشار کتاب شعر با شمارگان هزار نسخه و سپس خاک خوردن آن کتاب‌ها در انبارها یک فاجعه است.

وی با تاکید بر این موضوع که شعر شالوده و جوهر خلاصه شده هر شاعری‌ است، توضیح داد: متاسفانه امروزه نشر و توزیع کتاب بر عهده خود شاعران است و ناشران در این زمینه عملا کاری انجام نمی‌دهند و بی‌تفاوت هستند و تنها اسم ناشر در شناسنامه کتاب درج می‌شود.

این شاعر ادامه داد: در حقیقت چاپ و توزیع کتاب بر دوش شاعران است و این مساله برای شاعران جوان‌تر، دشوار و سنگین است. اگر چرخه نشر و توزیع کتاب یک متولی خوب داشته باشد و دولت تنها نقش حمایتی از نظر مالی و نظارتی را ایفا کند، این مشکلات تاحدودی برطرف می‌شود.

وی در توضیح بیشتر این مساله افزود: اگر چنین روندی در نظر گرفته شود، ناشران خصوصی و به ویژه ناشران شهرستانی می‌توانند رونق دوباره‌ای در کار خود شاهد باشند.

آشنا تاکید کرد: همچنین با حمایت از ناشران مادر، در مناطق مختلف به ویژه مناطق مرزی می‌توانیم حوزه نشر و توزیع کتاب را در کشورهای همسایه نیز به خود جلب کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: برای مثال استان کرمانشاه می‌تواند نشر، توزیع و تولید اقلام فرهنگی را برای کشور عراق و منطقه کردستان عراق برعهده بگیرد و نیازهای آن‌ها را با توجه به آن‌که مشترکات فرهنگی بسیاری بین آن‌ها وجود دارد، تامین کند.

این شاعر گفت: متاسفانه در حال حاضر چنین فعالیتی در حوزه نشر وجود ندارد و عکس آن صادق است؛ چراکه اقلام فرهنگی ما از آن سوی مرزها، تولید و وارد می‌شود. برای مثال انتشار کتاب‌های شعر و داستان شاعران و نویسندگان کرمانشاهی در کردستان عراق از آن جمله است.

وی در پایان یادآور شد: همچنین حضور سالانه شاعران و نویسندگان منطقه غرب به ویژه استان کرمانشاه و کردستان در همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی در کردستان عراق بسیار چشمگیر است. این در حالی‌ است که با تدابیری می‌توانیم شاهد عکس این اتفاق باشیم.

محمد آشنا متولد 1358 است. «صلح زیر نور ماه» (بررسی شعر شاعران شاهد ایران)، «برای مرگ آرزوهایم» (بررسی شعر شاعران شهرستان پاوه)، «از تنهایی من در تو» (مجموعه شعر )، «یک بسته سیگار در غربت» (ترجمه اشعار رضا بروسان و الهام اسلامی)، «مزره ماچ» (مجموعه شعرعاشقانه کردی) و «چل چرای سوتاو» (مجموعه شعرکردی) عنوان آثار منتشر شده و در دست انتشار این شاعر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها