چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
توجه به شيوه‌هاي يادگيري در كتاب رياضي پايه نخست ابتدايي

كتاب رياضي پايه نخست ابتدايي پس از 30 سال، متناسب با برنامه درسي ملي نظام آموزش و پرورش تغيير كرده است. در كتاب رياضي جديد‌التاليف پايه نخست ابتدايي به سه سبك يادگيري دانش‌آموزان (كلامي، تصويري و دست‌ورزي) توجه ويژه شده است.-

دكتر وحيد عالميان، كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايران)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در كتاب‌ رياضي جديد‌التاليف پايه نخست ابتدايي، نوع يادگيري دانش‌آموزان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ به اين معنا كه معلم بايد در تدريس درس رياضي به نوع يادگيري آنها توجه كند و از شيوه‌هاي مختلف كلامي، تصويري و دست‌ورزي در يادگيري آنها استفاده كند.

وي ادامه داد: در اين شيوه يادگيري، هيچ دانش‌آموزي در درس رياضي ضعيف تربيت نمي‌شود و اگر دانش‌آموزي قادر به ارايه پاسخ سوال مطرح شده از سوي معلم نباشد، به اين معنا نيست كه درس را ياد نگرفته، بلكه ممكن است دانش‌آموز درس مربوطه را ياد گرفته باشد، اما نتواند به صورت كلامي ارتباط برقرار كند و آنها را بر زبان بياورد. بنابراين، معلم‌ بايد در طرح درس‌ها و فعاليت‌هايي كه ارايه مي‌دهد، به اين موضوع توجه داشته باشد.

كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي افزود: از ديگر مواردي كه در كتاب جديد‌التاليف رياضي پايه نخست ابتدايي در نظر گرفته شده است، مي‌توان به ارايه فعاليت‌هايي اشاره كرد كه زمينه‌هاي پرورش مهارت‌هاي فكري را در دانش‌آموزان فراهم مي‌كنند.

دكتر عالميان يادآور شد: در اين كتاب، تمرين‌هايي براي تقويت مهارت فكري خلاق، مهارت فكري نقاد و مهارت فكري بصري دانش‌آموزان ارايه شده‌اند. دانش‌آموزان در تمرين‌هاي مربوط به مهارت فكري خلاق، رياضي را در فرآيند محيط زندگي خويش جاري و ساري مي‌‌بينند و نگاهي مثبت نسبت به درس رياضي پيدا مي‌كنند كه زمينه‌هاي رشد خلاقيت آنها را فراهم مي‌كند.

وي عنوان كرد: در تمرين‌هاي مربوط به مهارت فكري نقاد، مسائلي طراحي شده‌اند كه دانش‌آموزان را در حوزه مشخص به چالش، بحث و گفت‌وگو مي‌كشانند. همچنين دانش‌آموزان در بخش پرورش مهارت «فكري بصري» با شكل و صورت ديگري از مسايل رياضي آشنا مي‌شوند تا زمينه‌هاي تفكر بصري آنها نيز فراهم شود.

مولف كتاب‌هاي درسي اظهار كرد: با توجه به اين كه امسال به عنوان سال «جهاد اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده است، در تاليف كتاب جديدالتاليف رياضي پايه نخست ابتدايي به موضوع كار و فناوري نيز تاكيد فراوان شده است. در اين كتاب، فعاليت‌هايي ارايه شده‌اند كه دانش‌آموزان را از همان سال نخست ابتدايي با حرفه‌‌ها و فعاليت‌هاي مختلف جامعه درگير مي‌كنند. همچنين در اين كتاب كوشيده‌ايم زمينه‌هاي آشنايي دانش‌آموزان با فرهنگ و تمدن ايراني ـ اسلامي را فراهم كنيم.

دكتر عالميان در پايان با اشاره به لوحه‌هايي كه معلم در كلاس درس رياضي با توجه به جديد‌التاليف بودن كتاب رياضي پايه نخست ابتدايي ارايه مي‌كند، گفت: براي هر شش صفحه از كتاب رياضي، يك لوحه آموزشي در نظر گرفته شده است؛ به اين معنا كه معلم براي آموزش مفاهيم رياضي، ابتدا لوحه‌هايي در ارتباط با مفهوم مورد نظر در كلاس درس ارايه مي‌كند و از دانش‌آموزان، سوالاتي درباره آن لوحه مي‌پرسد. سپس دانش‌آموزان را به صفحه مربوطه از كتاب درسي ارجاع مي‌دهد و آنها را به انجام فعاليت‌هاي دست‌ورزي وامي‌دارد. در مرحله بعد، دوباره لوحه مربوطه توسط معلم ارايه مي‌شود و از دانش‌آموزان سوالاتي درباره مفهوم يادگرفته شده، پرسيده مي‌شود و در پايان، دانش‌آموز با يادگيري كامل مفهوم مورد نظر، توانايي انجام فعاليت كتاب را كسب مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط