جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
انتشار چاپ نخست ويرايش جديد «هايدگر و سياست»

«هايدگر و امر سياسي» نوشته «ميگل د.بيستگي» با ترجمه سياوش جمادي منتشر شد. اين اثر ويراست تازه‌اي از كتاب «هايدگر و سياست» است كه در سال 1381 منتشر شده بود. در اين كتاب، تفكر و كنش سياسي هايدگر به ويژه هواداري‌اش از نازيسم به شيوه‌اي منصفانه‌تر مورد بحث قرار مي‌گيرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تغييرات اين ويراست تازه شامل معادل‌گزيني‌ها براي برخي مفردات و همچنين تغييراتي به نسبت زياد در تركيب‌ها، جملات و نقل‌قول‌هاست. 

به نظر مي‌رسد ملي‌گرايي و نژادپرستي  از نوع افراطي آن در آلمان ريشه داشته باشد، گرايشي كه برخي فلاسفه اين كشور نيز از آن مبرا نبودند. يكي از اين فلاسفه پرآوازه، هگل است كه به عقيده عده‌اي تاثيرات غيرقابل چشم‌پوشي در دنياي سياست داشت. آنان تفكرات او را برخوردار از دو گرايش راستي و چپي مي‌خوانند و مدعي‌اند هگليان راست، فاشيسم و هگليان چپ، ماركسيسم را رقم زدند.

چنين برداشت‌هايي درباره تفكر هايدگر به اوج مي‌رسد، زيرا او بي‌پرده از نازيسم حمايت مي‌كرد. از ويژگي‌هاي اصلي نازي‌ها افتخار و مباهات غيرمعمول آنان به نژاد آلماني‌شان بود، افتخاري كه براي اروپا گران تمام شد. هايدگر نيز عضوي از اين حزب بود و لاجرم به عقايد آنها تعلق خاطر داشت. همچنان كه مي‌بينيم او در اخراج استادان یهودی از دانشگاه فرایبورگ نيز نقش داشت.

او متفكري تاثيرگذار بود كه در جهت دادن به انديشه‌هاي پس از خود تاثير زيادي بر جاي نهاد. همين نقش پررنگ او در فلسفه است كه عده‌اي را نسبت به تفكر و فعل سياسي او حساس و نگران مي‌كند، فيلسوفي بسيار تاثيرگذار در حوزه نظر كه در عمل از يك ديكتاتور و مطرود در نزد آزادانديشان حمايت مي‌كرد.

از هيمن رو، بحث درباره گرايش و كنش سياسي هايدگر موضوعي داغ در ميان پژوهشگران فلسفه در غرب است و مصداق اين مدعا كتاب‌ها و مقالات زيادي‌اند كه در اين باره نوشته شدند. البته برخي از اين آثار بسيار افراطي‌اند نظير كتاب «هایدگر: معرفی نازیسم به فلسفه» نوشته «امانوئل فی».

جمادي در مقدمه اين اثر مي‌نويسد: «موضع‌گيري سياسي هايدگر در سال 1933 به هيچ وجه نه قابل دفاع است، نه قابل تطهير. ليكن در پي‌گيري اين ماجرا از عدالت نبايد عدول كرد.»

ميگل د.بيستگي، نويسنده كتاب، نظير ياسپرس، عمل و نظر متفكر را جداي از يكديگر نمي‌داند و از همين رو، ريشه اعمال هايدگر را در عملش مي‌جويد. او در مقدمه كتابش از نوشته شدن كتاب‌هاي زيادي درباره همين موضوع سخن مي‌گويد و تفاوت كتابش با آثار ديگر را معرفي مي‌كند.

به اعتقاد او، آن‌چه نويسندگان و كارشناسان به ويژه در آمريكاي شمالي درباره هايدگر و سياست نوشته‌اند، خالي از ايراد و بحث نيستند. «د.بيستگي» تصريح مي‌كند كه برداشت‌هاي آنان از هايدگر به‌ويژه كنش سياسي او حاصل انديشه حاكم بر ايالات متحده آمريكاست، نه آن چه به واقع در تفكر هايدگر مي‌گذشت.

وي در اين اثر به زعم خود كوشيده است تفكر سياسي هايدگر را به دور از مساله‌انگيزي آن بررسي كند. به باور او، انديشه و متون هايدگر را بايد به دور از اين حاشيه‌ها و بسيار جدي انگاشت.

اين كتاب پس از انتشار در انگلستان، نظر خوانندگان و منتقدان غربي  را به خود جلب كرد. شايد بتوان دليل اين استقبال را موفقيت نويسنده در بازخواني فشرده و در عين حال گام به گام دو دوره فكري هايدگر دانست. آن گونه كه از قلم نويسنده و تحليل‌هاي د.بيستگي برمي‌آيد، او كوشيده است رويكردي منصفانه در پيش گيرد. شايد پرهيز او از بغض ورزيدن به كنش و انديشه سياسي هايدگر سبب شده است كتاب او منصفانه به نظر بيايد.

چپ نخست ويرايش جديد كتاب «هايدگر و امر سياسي» در شمارگان 1650 نسخه، 360 صفحه و بهاي 65000 ريال از سوي انتشارات ققنوس منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط