یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۷
«پرنده کوچولو نه پرنده بود نه کوچولو» منتشر شد

مجموعه شعر « پرنده کوچولو نه پرنده بود نه کوچولو» سروده سیدمهدی موسوی در مجموعه «این روشنای نزدیک» انتشارات سخن‌گستر و با حمایت جایزه ادبی ایران منتشر و در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود. این مجموعه در قالب غزل پست مدرن است و بخشی از سروده‌های پیشین این شاعر را نیز در بر می‌گیرد.\

موسوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره چهارمین مجموعه شعرش گفت: شعرهای این مجموعه در فضای غزل پست مدرن سروده شده‌اند و از نظر زبانی به‌روز و مدرن هستند. همچنین ویژگی‌هایی چون پرداختن به فرم، شخصیت‌پردازی، شکست زمانی، روایت‌گویی و جزئی‌نگری نیز در این مجموعه دیده می‌شود. البته تعداد شعرها زیاد است و تمام این ویژگی‌های در تمام سروده‌ها دیده نمی‌شود.

وی با تاکید بر پرداختن به زندگی روزمره انسان‌های امروز در شعرهای این دفتر شعر ادامه داد: انسان پسا‌مدرن و بحران هویتی که انسان امروز به ویژه در کشورهای جهان سوم به دلیل ابزارهای مدرن وارداتی با آن‌ها مواجه است موضوع این شعرها را تشکیل می‌دهد.

این شاعر افزود: ابزارهای مدرن در زندگی امروز علیرغم کارایی‌های مثبتی که دارند فرهنگ و معضلاتی را با خود به همراه آورده‌ و انسان را دچار بحران هویت کرده‌اند.

وی به ارائه راهکارهایی برای فرار از این بحران هویت اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی از شعرهای این مجموعه راهکارهایی چون بازگشت به متافیزیک و معنویت پیشنهاد شده است. اما برخی از سروده‌ها نقدی بر وضعیت حال و زندگی ماشینی انسان امروز دارند.

چهارمین مجموعه شعر موسوی شامل 168 قطعه شعر می‌شود. 132 قطعه شعر از این مجموعه سروده‌های جدید و منتشر نشده شاعر را تشکیل می‌دهد که در بخش نخست مجموعه با همان عنوان «پرنده کوچولو نه پرنده بود نه کوچولو» منتشر شده‌اند.

شعرهای قدیمی از سه دفتر پیشین موسوی در بخشی با عنوان «دستمالی برای پاک کردن تخته سیاه» در انتهای کتاب گنجانده شده‌اند.

این شاعر تاکید کرد: باتوجه به این‌که من به عنوان شاعر این مجموعه‌ها نقدهایی بر آن‌ها داشتم از تجدید چاپ آن‌ها صرف‌نظر کردم. بر همین اساس تصمیم گرفتم برخی از شعرهای منتخب آن مجموعه‌ها را در انتهای این کتاب بگنجانم.

وی با تاکید بر این امر که بالاترین نکته یک اثر هنری اندیشه‌ای است که در آن نهفته در پاسخ به این پرسش که چهارمین مجموعه شعرش چه برتری‌های نسبت به مجموعه‌های پیشین دارد توضیح داد: با گذشت زمان و بالاتر رفتن سن من اندیشه‌ام نیز پخته‌تر شده است. سعی کرده‌ام این اندیشه از سطح به عمق برسد. از سوی دیگر در مجموعه‌های پیشینم از مخاطب عام دور شده بودم. در این مجموعه تلاش کردم تعادلی میان سلیقه عام و خاص ایجاد کنم تا کتاب برای هر دو طیف جذاب باشد.

موسوی در پایان یادآور شد: این مجموعه در 308 صفحه شامل سروده‌های 12 سال اخیر من می‌شود و با طرح‌هایی از وحید عرفانیان همراه و توسط انتشارات سخن‌گستر در مجموعه «این روشنای نزدیک» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط