چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰
ايران به كمك كتاب افغانستان بيايد

استاد ژورناليسم دانشگاه هرات در افغانستان با اشاره به مشكلات و محدوديت‌هايي كه اين كشور در حوزه چاپ و انتشار كتاب دارد، رسانه‌ها را يكي از عوامل موثر در كاهش علاقه‌مندي مردم جامعه‌اش به مطالعه خواند و خواستار كمك مسولان ايراني براي تكميل مجموعه‌هاي آموزشي و تخصصي رشته‌اي شد كه در آن به تدريس اشتغال دارد.\

دكتر سهيلا عرفاني، استاد رشته خبرنگاري دانشكده ادبيات دانشگاه هرات، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: تاكنون رساله‌هاي فراواني از سوي استادان دانشگاه‌ها نوشته و آثار متعددي از آنها چاپ و منتشر شده‌اند، اما متأسفانه مشكلي كه در افغانستان وجود دارد، نبود امكانات چاپ و عدم حمايت از نويسندگان است. به اين معنا كه امكانات نشر كتاب را نداريم. براي نمونه، از آنجايي كه من گويندگي را در دانشگاه تدريس مي‌كنم، يك جزوه درباره گويندگي نوشته‌ام كه به شاگردانم از روي همان جزوه درس مي دهم و آنان نيز جزوه مرا تكثير مي‌كنند. در حالي كه اگر امكاناتي وجود داشته باشد يا از سوي دانشگاه حمايت‌هايي صورت بگيرد، مي‌توانيم اين آثار را به شكل كتاب چاپ كنيم. اين فرايند دست كم مي‌تواند براي دانشجويان مفيد باشد. 

دكتر عرفاني مشكل اصلي حوزه كتاب در افغانستان را سطح پايين سواد دانست و گفت: علاوه بر اندك بودن علاقه افراد جامعه و پايين بودن سطح سواد، هجوم رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، فرصت مطالعه را از مخاطبان گرفته‌اند و آنها به جاي مطالعه كتاب ترجيح مي‌دهند از برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني استفاده كنند. 

استاد روزنامه‌نگاري هرات درباره آثاري كه از ايران به كشور افغانستان ارسال مي‌شوند، گفت: در حوزه كاري خودم بيشتر با كتاب‌هايي كه درباره ارتباطات و خبر نظير آثاري از احمد توكلي، حسين قندي، نعيم بديعي و دادگران آشنايم. اين‌ها افرادي‌اند كه من كتاب‌هاي آنها را تدريس مي‌كنم و مطالعاتي در اين آثار دارم. 

پژوهشگر افغان با اشاره به اين كه در حال تدوين كتابي در حوزه تخصصي فعاليت‌هايش است، گفت: اكنون در حال نوشتن رساله‌اي پژوهشي در حوزه مديريت رسانه با نام «مديريت رسانه و تأثير آن بر اقتصاد رسانه» هستم. اين اثر، كتابي دانشگاهي است كه براي ترفيع علمي‌ام آن را مي‌نويسم. موضوع اين كتاب از سوي وزارت كشور (وزارت تحصيلات عاليه) تأييد شده است. 

وي در پايان يادآور شد: اميدوارم بتوانم از ايران كتاب‌هايي را با خودم به افغانستان ببرم، چون ما واقعاً به كتاب‌هاي پرمحتوا نياز داريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط