یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳
تقلید در زبان، معضل شعر امروز است

محسن سلطانی، شاعری که اخیرا دو مجموعه شعرش روانه بازار نشر شده، یکی از معضلات شعر جوانان امروز را تقلید در زبان شعر می‌داند و معتقد است با توجه به این‌که شعر امروز مخاطبان آگاهی دارد، این امر ممکن است مخاطب را از شعر دور کند.

سلطانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره دو مجموعه شعر تازه منتشر شده‌اش گفت: مجموعه شعر «تو شعر نابی با ردیفی از تبسم» شامل 42 غزل با موضوع‌های عاطفی و اجتماعی، سروده شده در دهه اخیر فعالیت ادبی من است. این غزل‌ها زبانی نو دارند و صائم کاشانی، از شاعران کاشانی نیز در مقدمه‌ای که بر این مجموعه نوشته‌ به تشریح ویژگی‌های زبانی، فضاسازی‌ها، تصویر پردازی‌ها و خیال‌پردازی‌های آن پرداخته است.

وی با اشاره به این که مجموعه «تو شعر نابی با ردیفی از تبسم» نخستین مجموعه شعر او است و همزمان با دومین مجموعه شعرش منتشر شده گفت: دومین مجموعه شعرم با عنوان «این ویژگی تو است، محشر باشی» چهل و چهارمین مجموعه شعری است که در مجموعه غزل امروز انتشارات «فصل پنجم» در 88 صفحه منتشر شده و شامل 20 غزل عاطفی، 16 رباعی و سه غزل مثنوی است.

سلطانی در توضیح زبان و فضای نو در غزل‌هایش اظهار داشت: از اواخر دهه 70 به بعد غزل کلاسیک تاحدودی منسوخ شد. البته قالب غزل هم‌چنان قالب ماندگاری بوده و هست و شاعران خوبی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما از آن زمان به بعد شاعران نوآوری‌هایی در زبان و فضای شعر پدید آورند و غزل نو روایج یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی می‌تواند به شاعر در رسیدن به زبان شعری ویژه‌اش کمک کند اظهار داشت: زبان شعری یک شاعر به تفکر و احساسات درونی آن شاعر مرتبط است. هر فردی احساسات و تفکر ویژه‌ای دارد که با سایرین متفاوت است. در نتیجه شیوه بیان این تفکر و احساس نیز متفاوت خواهد بود.

وی از تقلیدی شدن این شیوه بیان، به عنوان معضل شعر شاعران جوان امروز یاد و تشریح کرد: شیوه بیان، شیوه‌ای منحصر به فرد برای هر شاعر است اما در شعر امروز تقلید در بیان شاعرانه امری عادی شده و شعر جوان را دچار بحران کرده است. مطالعه آثار گذشتگان امری موثر در ارتقای سطح کیفی شعر خواهد بود و می‌تواند دیدگاه و طرز تفکر شاعر را تغییر دهد. اما نباید زبان و بیان او را تحت تاثیر قرار دهد.

سلطانی در ادامه درباره ارزیابی‌اش از مخاطبان شعر امروز توضیح داد: در حال حاضر اغلب مخاطبان شعر امروز آگاه هستند و آگاهانه به سوی شعر می‌روند. از سوی دیگر مردم ایران علاقه بسیاری به شعر دارند و شعر را به خوبی درک می‌کنند. این مسئله وظیفه شاعران را سنگین‌تر و کار آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

وی از وسواس در گزینش سروده‌های دو مجموعه اخیرش خبر داد و گفت: در برخی مواقع زبان شعری‌ام دستخوش تغییراتی [ناخوش‌آیند] می‌شد که با وسواس در انتخاب سروده‌هایم از این امر پیشگیری می‌کردم.

مجموعه‌ غزل «تو شعر نابی با ردیفی از تبسم»، در ۹۳ صفحه، توسط نشر «شانی» منتشر شده است.

مجموعه غزل «این ویژگیِ تو است، محشر باشی» در ۸۶ صفحه توسط انتشارات «فصل پنجم» راهی بازار نشر شده است.

محسن سلطانی متولد کاشان است و در انجمن ادبی «سخن» كاشان فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها