سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
حق‌پناه: نمايشگاه‌هاي كتاب در افزايش روند كتابخواني موثرند

نويسنده كتاب‌هاي سياسي گفت: كتابخواني و افزایش سرانه مطالعه، یک نوع سرمايه‌گذاري است كه دانش عمومي و خصوصي را در بخش هاي مختلف جامعه بالا مي‌برد و يك جامعه را بر اساس دانايي محوري سازمان‌دهي مي‌كند. بر اين اساس، نمايشگاه‌هاي كتاب به عنوان فستيوال‌هاي فرهنگي در هر منطقه، در افزايش روند كتاب و كتابخواني نقش موثري را ايفا مي‌كنند و خانواده‌ها مي‌توانند در اين نمايشگاه‌ها براي همه اعضاي خانواده كتاب بخرند؛ ضمن این كه امكان مقايسه كتاب‌هاي مختلف با يك موضوع را نيز دارند./

دكتر مسعود حق‌پناه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت:برگزاری نمايشگاه‌هاي كتا‌ب به صورت استاندارد و اصولي، تاثير مثبتي در افزايش سرانه كتاب و كتابخواني در كشور دارد.
 
وی افزود: نمايشگاه‌هاي كتاب به عنوان فستيوال‌هاي فرهنگي در هر منطقه، در افزايش روند كتاب و كتابخواني نقش موثري را ايفا مي‌كنند. در اين مراكز افراد مي‌توانند تعداد بيشتري كتاب خريداري و از تنوع بيشتري برخوردار شوند.

وي ادامه داد: خانواده‌ها در نمايشگاه‌ها مي‌توانند در اندك زماني براي همه اعضاي خانواده كتاب تهيه كنند، ضمن این كه امكان مقايسه كتاب‌هاي مختلف با يك موضوع را نيز دارا هستند.

دكترحق‌پناه با بيان اين كه «از ديگر عوامل افزايش سرانه مطالعه، سيستم توزيع كتاب و احساس نياز جوانان به مطالعه است»، عنوان كرد: البته اگر كتاب‌ها و تست‌هاي كنكور جزو سرانه مطالعه به حساب آيند‌، ارزش محاسبه شدن در آمارها را ندارند.

وي درباره عواملي كه باعث افزايش سرانه مطالعه در آينده مي‌شود، تصريح كرد: باید در حوزه چاپ و نشر، تنوع‌ بيشتري ايجاد شود و كيفيت كتاب‌ها بالا رود و همچنين ارزان‌تر به دست خوانندگان برسد.

نويسنده كتاب «كردها و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» با بيان اين كه بخش كتابخواني دچار نيازهاي كاذب شده است، تاكيد كرد: متاسفانه برخی دانشجويان به جاي مطالعه كتاب‌های مناسب، به خواندن كتاب‌هاي تست و نكات كنكوري روي آورده‌اند و اين، جايگزين كتابخواني درسي آنها شده است.

وي درباره پيامدهاي افزايش سرانه مطالعه در كشور گفت: اين امر باعث  تحرك بيشتر در سطوح مختلفي مانند قشرهاي مولفان، مترجمان و ناشران مي‌شود و آنها را به سمت روزآمد بودن و توليد كتاب‌هاي بهتر و با كيفيت‌تر پيش مي‌برد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط