شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۰
مجموعه مقالات کومارا سوامی تحویل ناشر شد

مجموعه مقالات آناندا کومارا سوامی به ترجمه صالح طباطبایی از برگزیدگان کتاب فصل برای انتشار تحویل انتشارات فرهنگستان هنر شد.\

صالح طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب، درباره کومارا سوامی گفت: کومارا سوامی یک سنتگرای سیلانی است. او سال‌ها پیش در موزه هنرهای زیبای بوستون در امریکا مشغول به پژوهش شد و در همان جا آثار زیادی منتشر کرد.

وی با ارایه توضیحی درباره دو گرایش جدی به سنتگرایی در حوزه هنر یادآور شد: نماینده اصلی این گرایش‌ها کومارا سوامی است. دکتر سیدحسین نصر و تیتوس بوکهارت دیگر نمایندگان این گرایش هستند که البته در این بین، سوامی شخصیتی تراز اول محسوب می‌شود و بوکهارت و نصر، به نوعی شاگردان اویند.

طباطبایی در ادامه به دلایل ناشناخته بودن سوامی در ایران پرداخت و گفت: دو دلیل عمده در این ارتباط می‌توان مطرح کرد. نخست این که با وجود نمایندگانی چون سیدحسین نصر در ایران، سوامی به عنوان یک سنتگرا چندان شناخته شده نبوده است.

وی افزود: دلیل دوم به دشوار بودن بیش از حد متن آثار سوامی مربوط می‌شود. این متون آکنده از ارجاع به منابع دست اول سانسکریت، لاتین و یونانی است که باعث می‌شد مترجمان ایرانی چندان رغبتی به ترجمه آنها نداشته باشند.

این مترجم اظهار داشت: به این دلایل، از سال‌ها پیش تصمیم گرفتم نسبت به معرفی این متفکر بزرگ در ایران اقدام کنم. در همین راستا کتاب «استحاله طبیعت در هنر» در سال ۸۴ منتشر شد. این کتاب از مهم‌ترین آثار کومارا سوامی است. همچنین ترجمه چندین مقاله او را در شماره‌های مختاف فصلنامه «خیال» به چاپ رساندم.

طباطبایی درباره اثر جدید خود درباره کومارا سوامی نیز گفت: این بار حجیم‌ترین مجموعه مقالات او به زبان فارسی تحویل انتشارات فرهنگستان هنر شده است. این مجموعه حجیم در بیش از ۱۰۰۰ صفحه منتشر خواهد شد و دربرگیرنده مقالات او در حوزه‌های مختلف فلسفه و مباحث نظری هنر از نگاه گرایش ستنگراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها